lördag, juni 01, 2013

Tal på PUK:s 38-årsjubileum

Jag har som Socialdemokraternas representant talat på PUK:s 38-årsjubileum. PUK är Socialdemokraternas kurdiska systerparti i Kurdistan/Irak. Jag har besökt södra Kurdistan sju gånger och känner mig nästan lika mycket som PUK-medlem som medlem i Socialdemokraterna. Jag har utbildat PUK:s ledarskap och medlemmar i bland annat politisk strategi, kampanjarbete, jämställdhet och ungdomsfrågor.

Jag talar på PUK:s 38-årsjubileum

I mitt tal lyfte jag bland annat vårt långa samarbete och vikten av att hela tiden arbeta för att utveckla demokratin. Jag skickade en varm hälsning från Socialdemokraterna till PUK:s partiordförande, tillika Iraks president, Jalal Talabani, eller Mam Jalal som han kallas av kurder. Jag skickade även en speciell hälsning till Omer Sheikmus, en av PUK:s grundare som bor i Sverige sedan många år tillbaka.

Det kommer eventuellt att hållas val i södra Kurdistan i höst. Jag berättade att Socialdemokraterna är glada över att demokratin i Kurdistan utvecklas positivt och att vi kommer att fortsätta samarbetet med att utbilda PUK:s ledning och medlemmar.

Det var en väldigt trevlig kväll. Jag träffade många gamla vänner och fick diskutera ett av mina absoluta favoritämnen: Den politiska situationen i Kurdistan och hela regionen.

Andra bloggar om Kurdistan, PUK, Socialdemokraterna och annat intressant.

Inga kommentarer: