torsdag, april 21, 2011

Intervjuad i SR om det kommande parlamentsvalet i Turkiet

Idag blev jag, i egenskap av att vara ansvarig för Socialdemokraternas kurdnätverk, intervjuad i SR:s kurdiska kanal om situationen i Turkiet inför parlamentsvalet den 12 juni.

Intervjun hittas här (klicka på "Dengên dijê biryara Desteya Bilind a Hilbijartinê"), men det enda som hörs på svenska är några meningar från mig. Det står även en del på sidan som jag tänkte översätta sidan via Google Translate, men irriterande nog finns inte kurdiska med som alternativ att översätta till/från. Det får mig att fundera på om det är politiska skäl som ligger bakom att just kurdiska saknas, men det är svårt att veta om det är så eller ej.

Situationen i Turkiet är just nu att den turkiska valmyndigheten mot en konstig och juridiskt svag bakgrund har beslutat att tolv stycken framstående kurdiska kandidater, främst från partiet BDP, inte ska få ställa upp i valet. En av de kandidater som inte får ställa upp är Leyla Zana som har fått Europaparlamentets Sacharovpris som ges till personer som har "gjort anmärkningsvärda insatser för att försvara de mänskliga och grundläggande rättigheterna mot intolerans, fanatism och förtryck". Socialdemokraterna fördömer, precis som Europarådets valövervakningskommitté, den turkiska valmyndighetens beslut. Alla medborgare i ett land måste ha samma rättigheter, vilket uppenbarligen inte är fallet i Turkiet. Om Turkiet på allvar vill bli medlem i EU, något som Socialdemokraterna har en positiv inställning till, måste man omedelbart sluta diskriminera, trakassera och förtrycka delar av landets befolkning och på allvar övergå till att vara en fullvärdig demokrati.



Den 12 juni är det parlamentsval i Turkiet. Jag var där vid parlamentsvalet 2007 i de kurdiska delarna av landet för att se övervaka processen.


Jag var på plats vid det förra parlamentsvalet i Turkiet 2007 i de kurdiska delarna av landet, främst i Sirnak-provinsen mot gränsen till Irak. Då fick jag se både positiva saker, som att väldigt många kurder gick och röstade och flera kurdiska kandidater som lyckades bli invalda i parlamentet trots motstånd från "den djupa turkiska staten", samt negativa saker som militärer inne i själva vallokalerna - något som är fullständigt oacceptabelt ur demokratisk synpunkt. Jag skrev 2007 ner mina sammanfattade erfarenheter efter valet här och här.

Det vore minst sagt bedrövligt om den demokratiska processen i detta val i Turkiet inte visar sig har blivit bättre än den var i valet 2007. Den turkiska valmyndighetens beslut är oacceptabelt och jag kan sammanfattnignsvis bara säga en sak - skärpning Turkiet, det här duger inte!

Andra bloggar om , , , , , , och annat intressant.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Alla de avstängda kandidaterna är inte kurder. Vill bara påpeka det. Det är ett valsamarbete mellan BDP och turkiska vänsterpartier, d.v.s. inte bara BDP.

Claes Nordmark sa...

Tack för förtydligandet, för det är ju precis som du skriver.

Jag såg att den turkiska valmyndigheten precis nu har backat och tillåter sex stycken av de kurdiska politikerna att ställa upp i parlamentsvalet, vilket är positivt:
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article12919367.ab

Anonym sa...

Jag har precis lagt din webbsida till mina favoriter. Jag gillar att läsa dina inlägg. Tack!

Claes Nordmark sa...

Tack, det värmer att du gillar vad jag skriver! :-)