måndag, september 06, 2010

Tal på kurdisk S-fest

I lördags deltog jag på en kurdisk socialdemokratisk fest arrangerad av den kurdiska socialdemokratiska föreningen i Stockholm och de båda riksdagskandidaterna Serkan Köse och Bawer Ismail.


Shoresh Rahem, Sverige-representant för vårt kurdiska systerparti PUK (i Kurdistan/Irak), Siwan Perwer, en väldigt känd och fantastiskt duktig kurdisk musiker, och jag


Carin Jämtin, oppositionsborgarråd i Stockholm, var där och talade. Carin har tidigare varit biståndsminister så hon har bra koll på internationella frågor. Sen talade även jag, Serkan Köse och Bawer Ismail.

I mitt tal berättade jag om hur stolt jag var att få vara med på plats när Mona Sahlin i juni lade ner blommor vid ett av begravningsfälten vid Chamchamal, där folkmordet al-Anfal ägde rum 1988, och när hon lade ner blommor vid minnesmonumentet i Halabja där tusentals kurder dog i den kemiska attacken mot staden i mars 1988.

Jag talade även om hur mycket frihet vi faktiskt har här i Sverige jämfört med hur det ser ut för kurderna som bor i Kurdistan/Mellanöstern:

  • I Syrien saknar väldigt många kurder medborgarskap och förnekas de mest grundläggande rättigheterna som sjukvård och utbildningsmöjligheter.
  • I Iran döms politiskt aktiva studenter till fängelse flera har torterats till döds.
  • I Irak lider fortfarande många kurder av sviterna efter Saddam Husseins förtryck.
  • I Turkiet sitter mängder av barn fängslade dömda för att ha kastat sten mot polisen.

Jag uppmanade avslutningsvis alla att rösta på mitt parti Socialdemokraterna, eftersom jag anser att vi har den bästa politiken för både kurder och alla som bor i Mellanöstern.

Kvällen avslutades med att den kända och fantastiskt duktiga kurdiska musikern Siwan Perwer spelade med sitt band.

Andra bloggar om , , , och annat intressant

Inga kommentarer: