tisdag, juni 01, 2010

På partikongress i irakiska Kurdistan

Värmen är påtaglig här i Suleymani i irakiska Kurdistan. Idag har kvicksilvret visat över 40 grader så det blir en hel del vätska som går åt för att hålla hjärnan på spåret. Idag inleddes vårt kurdiska systerparti PUK sin tredje partikongress någonsin.


En rätt skön bild på Iraks president/PUK:s partiledare Jalal Talabani, mig och Mona Sahlin

På PUK:s kongress var det tätt med ledare från Irak och hela Mellanöstern och en och annan från väst. Högsta representation från väst hade vi socialdemokrater med partiledare Mona Sahlin. Bland ledarna från Irak och Mellanöstern märktes bl.a. Iraks nuvarande (och eventuellt avgående som det verkar) premiärminister Nuri Al-Maliki, Massoud Barzani, partiledare för kurdiska KDP samt president i irakiska Kurdistan samt flera ledare för sunniterna och shiiterna i Irak.


Mona Sahlin talar på PUK-kongressen, hon lyfte bl.a. fram de goda relationerna mellan både Sverige och Kurdistan/Irak och mellan S och PUK.

Av de internationella gästerna var Mona Sahlin huvudtalare, här hittas hela hennes tal. Själva delen av kongressen där beslut ska diskuteras och fattas har inte börjat än, men kongressen beräknas ta några dagar. Jag tror att den kan bli väldigt intressant inte minst med tanke på att det finns ca 230 nominerade till 35 platser i PUK:s partistyrelse, bäddat för dramatik med andra ord... Annars vet jag att det även kommer att diskuteras kring utvecklingen av PUK som politisk organisation, hur kvinnors och ungdomars inflytande ska stärkas, det kommande kommunvalet m.m.

Frukt och grönt i basarkvarteren.

Vi har träffat Iraks president/PUK:s partiledare, den mytomspunne Jalal Talabani, eller "Mam Jalal" som kurderna kallar honom vilket är den högsta respekt man kan visa en kurdisk man. Först var det stor lunch och sedan var vi bjudna till hans residens där jag fick en rejäl kindpuss av honom. Talabani visade sig vara precis lika smart och skicklig som jag förväntat. Han och Mona kom mycket bra överens, vilket med stor sannolikhet kommer att leda till ännu bättre relationer mellan våra två partier och vid en S-valseger till ännu bättre relationer mellan Sverige och Irak/Kurdistan.

Irakiska Kurdistans president/partiledaren för kurdiska KDP, Massoud Barzani.

En rolig sak med partikongresser är att man får träffa massa gamla goda vänner. Jag har idag bl.a. träffat Mustafa Hijri, partiledare för vårt systerparti KDP-I i Iran, samt Abdullah Mohtadi, partiledare för vårt systerparti Komala också i Iran. Sen på kvällen var det middag och dans och då träffade jag massvis med kurder från hela Europa som jag känner varav flera svenskspråkiga så det var lite som att vara på grillfest hemma i Sverige ;-)

Kaffe ur fin kopp.

Dagarna blir lätt långa när man är på resa här nere, så nu ska jag ta mig i säng innan tidig uppgång imorgon bitti.

2 kommentarer:

Per Thorsdalen sa...

Imponerande! Som norrman hoppas jag at norska socialdemokrater kan göra nogot liknande vid ett senare tillfälle. Jag har varit fyra gånger i Kurdistan Irak, dels som valobservande representant för Arbetarpartiet i Oslo. Men jag har också deltagit i en mer distanserad människorättsdelegation til det jag brukar kalla "Lilla landet".

Biji sa...

Tack för en bra blogg och ett bra jobb, Claes