tisdag, februari 09, 2010

Medverkade i P4 om sociala medias roll i Stockholm i valet

Igår medverkade jag i P4 Radio Stockholm i min roll som kommunikationsombudsman för Socialdemokraterna i Stockholms län. Temat var hur partierna kommer att använda sig av sociala media i valet och jag och Elisabeth Somp, kommunikationschef för (M) i Stockholmsregionen, medverkade. Programmet går att lyssna på genom att klicka här och sedan leta upp "17.00 - 17.30 måndag 08 feb 2010", inslaget om sociala media börjar efter 4.40 minuter.


Min vy i studion mot programledare Björn Lindberg

Hela konceptet med sociala media är egentligen inget nytt. Det handlar om att vara där människor är för att kunna ha en dialog med dem om hur de ser på sin vardag och politiken samt hur de vill utveckla samhället. Sociala media handlar alltså om dialog och att göra politiken mer tillgänglig för folk. Och som bonus blir det ju lättare att engagera sig när politiken även finns i sociala media.
.
Det är dock inte genom sociala media som valet vinns, även om de kan ha effekt på marginalen. Valet vinns genom att ha den bästa politiken. Mitt parti uppmuntrar våra sympatisörer, medlemmar och förtroendevalda att vara aktiva i dialogen på sociala media. Det ska bli spännande att se hur alla partier kommer att jobba med det i valet!

2 kommentarer:

Kamuran sa...

Fantastiskt(!) att det även 2010 finns människor i Sverige som kan vittna om att det i detta land fanns en politisk plattform som vilade på grunder om solidaritet, rättvisa och mänskliga rättigheter. En plattform som skapades av stora människor som Halmar Branting och Olof Palme som inte var rädd för att säga sanningen!

När Europa låg i ruiner i slutet på 10-talet ställde sig Hjalmar upp och sade: "Mordet på kristna är inte en engångsföreteleelse, utan inget annat än systematisk folkmord" eller när Palme, medan realismförespråkarna trodde att deras ord var guds lag, när Olof Palme ställde sig upp i en tid av oro och hot: "Kurder är en nation, och äger rätt att vara en autonomi".

Jag bugar och bockar för dig Claes, precis som jag alltid kommer att buga och bocka för dina föregångare!

Claes Nordmark sa...

Tack, det är så fint att bli nämnd i samma sammanhang som Branting och Palme att jag rodnar!