måndag, januari 25, 2010

Firande i Solnahallen med vårt kurdiska systerparti KDP-I

I lördags var jag utsänd som Socialdemokraternas representant till Solnahallen. Där genomfördes det årliga firandet till minnet av Mahabad-republiken och vårt systerparti ifrån iranska Kurdistan/Iran KDP-I var huvudarrangör.

Det är alltid lika kul och givande att delta på detta firande. Massvis av folk, härlig stämning och musik. Och så politik såklart.

I mitt tal tog jag upp om min resa i december till irakiska Kurdistan och skillanderna mellan hur mycket bättre det blivit i irakiska Kurdistan de senaste åren jämfört med hur det just nu är i iranska Kurdistan och hela Iran. Jag tog upp vilka enorma risker de tar som är politiskt aktiva i Iran och hur brutalt de bestraffas, ofta med tortyr och även döden.

Vidare tog jag upp mitt möte med KDP-I:s partiledare Mustafa Hijri som jag ifjol våras träffade i KDP-I:s bas i irakiska Kurdistan. Orsaken till att de har sin bas där är att det är omöjligt att vara öppet politiskt aktiv för KDP-I i Iran, då är det (minst) fängelse på en gång. Jag och Mustafa Hijri diskuterade hur viktigt det är att omvärlden och väst stärker oppositionen i Iran, något som vi S tagit tillvara på och jobbar mycket med.

Jag avslutade talet med några tankar om frihet. Jag tycker nämligen att det ibland känns ironiskt att vi i Sverige har mer frihet än i de allra flesta länder i världen, men att vi svenskar ändå inte riktigt förstår hur fria vi egentligen är eftersom vi aldrig har upplevt något annat - vi har alltså inte upplevt hur det är att leva under det brutala förtryck som råder i t.ex. Iran. Många kurder/människor som bor i/har bott i Iran vet därför just vad frihet är, då de vet hur det är att inte vara fri. Jag uppmanade folk att vara beredda, för när som helst kan den iranska regimen falla och om det inte sker nu så kommer det att se sen.

Inga kommentarer: