söndag, december 13, 2009

Hopp i Halabja - mörker i Turkiet

Igår tog vårt systerparti PUK med oss till staden Halabja i irakiska Kurdistan. Halabja ligger precis vid gränsen mot Iran och är en vacker stad inbäddad bland bergen. I Halabja dödades den 16 mars 1988 över 5 000 människor som en del av Saddam Husseins folkmordskampanj, al-Anfal, riktad mot kurderna. De allra flesta dog av kemiska stridsmedel. Jag var i Halabja första gången 2005. Då var det väldigt gripande och jobbigt att lyssna berättelserna från dem som överlevt attacken och dem som förlorat släktingar i attacken. Samtidigt var det nödvändigt att få de intrycken för att förstå vad som verkligen hänt.


Jag och min kollega Ingrid Rudin har lagt ner blommor på minnesmonumentet över de 5 000 offren och jag ska precis hålla mitt tal

Den här gången var det också jobbigt att komma till Halabja. Fast inte lika jobbigt, för precis som i fredags fick jag nu återigen vara otroligt stolt över att vara socialdemokrat då mitt parti fattat beslut om att al-Anfal (och även folkmordet 1915/Seyfo) ska erkännas som ett folkmord. Det uppskattades oerhört mycket av de närvarande som dock direkt redan när beslutet fattades fick beskedet. Och som sagt, politik kan göra skillnad, vilket jag både i torsdags och igår återigen fick inse. Positivt sedan jag var i Halabja 2005 är att staden växer mycket och folks levnadsstandard har blivit bättre.

Gravar för en del av offren i Halabja den 16 mars 1988



Bergen som skiljer irakiska Kurdistan och Iran åt. På andra sidan härskar ayatollorna och landets president Mahmoud Ahmadinejad - hur länge till? Det får vi se...

Ett mycket tråkigt besked som kom igår var att i Turkiet har partiet DTP blivit nedstängt av landets författningsdomstol. Det kan endast tolkas som en politisk dom mot den "demokratiska öppningen" som landet försökt genomföra och nu riskerar vi istället att se en "demokratisk stängning", eftersom beslutet kommer att öka spänningarna i landet, radikalisera politiken i negativ bemärkelse och inte minst begränsa möjligheterna att arbeta demokratiskt för kurder. Korkat beslut, så fruktansvärt korkat! Turkiets väg till EU blev i och med beslutet mycket längre och än en gång har "den djupa staten" visat sig bestitta mycket makt.
.
Nu bär det åter av mot Sverige och snön i Stockholm. Äntligen snö!
.

Inga kommentarer: