torsdag, december 10, 2009

Härskartekniker i irakiska Kurdistan

Igår har Suleymani i irakiska Kurdistan bjudit på sol och klar himmel. På kvällen var det stjärnklart och kallt med torr och fin kyla, påminde rätt mycket om Norrbotten.


Intervju med mig i tidningen Kurdistan Nwe, frågorna rörde mitt och Socialdemokraternas engagemang i kurdfrågan och Mellanöstern samt min motion om folkmordet al-Anfal

På gårdagens utbildningen av medlemmar i vårt systerparti PUK fokuserade vi på ledarskap och på hur grupper fungerar. Jag ledde ett pass om härskartekniker och ett pass om konflikthantering. Passet om härskartekniker var intressant och de kvinnliga deltagarna började snabbt nicka instämmande åt det jag sa.


Pesh merga, alltså kurdisk militär (som från börja var en gerilla), pesh merga betyder "före döden" eftersom soldaterna alltid lyckas ligga lite före döden och undkomma den

Det som dock både förvånade mig och gladde mig var att väldigt många av männen snabbt fattade galoppen kring härskartekniker och började nicka instämmande de med! Efter att jag gått igenom härskarteknikerna delade vi in deltagarna i grupper som fick diskutera om de kände igen det här i PUK och vad de tyckte att man kunde göra åt det. Svaren var väldigt genomtänkta, som t.ex. att var och en måste gå till sig själv för att inte göra så här, att hela partiet och helst även hela samhället måste göras medvetna om hur härskarteknikerna funkar o.s.v. Mycket bra! Och jag förtydligade självklart att härskartekniker är något som i hög grad används även i Sverige.


Inga pistoler i klassrummet! Den här satt på byggnaden i vilken vi har utbildningen

Passet om konflikthantering landade också bra. Diskussionen kom att handla en del kring en konflikt som just nu finns inom PUK kring att partiet borde utvecklas snabbare och så finns det även en konflikt om staden Kirkuk som handlar om den ska tillhöra Kurdistan eller "övriga" Irak (enligt paragraf 140 i Iraks grundlag ska det hållas en folkomröstning kring frågan).


Jag blir intervjuad i TV-kanalen Geli Kurdistan efter möte med Kurdistans parlaments vice talman

På kvällen hade vi ett möte med vice talmannen i Kurdistans parlament som heter Arsalan Bayes och tre parlamentariker. Vi hade en bra diskussion om relationen mellan våra två partier, om den politiska situationen i Kurdistan m.m. Efteråt blev jag intervjuad av TV-kanalen Geli Kurdistan om hur jag såg på utvecklingen i Kurdistan och relationen mellan PUK och (S).


En fin decemberdag i Suleymani

En observation som jag förresten har gjort är att det är allt vanligare att kvinnor slöja i Suleymani och kurdistan än de tidigare gångerna jag varit här. De som är aktiva för islam har tydligen arbetat mycket med att övertala kvinnor att det innebär att ha en hög moral om man bär slöja, vilket enligt de islamska aktivisterna ger en kvinna mer respekt.

Snart frukost och efter avslutad utbildning idag bär det av till en region som heter Germian som tydligen direktöversatt till svenska betyder "Värmland". Där slog Saddams al-Anfal-kampaj extra hårt mot kurderna och vi ska få lära oss mer om det och träffa en hel del folk, ska bli intressant!

P.S. Du som bor i Sunbyberg, kryssa gärna mig i S-primärvalet!

Andra bloggar om , , , , och annat intressant

Inga kommentarer: