tisdag, december 15, 2009

Föredrag på KSAF i Uppsala

Har precis kommit hem från Uppsala där jag har hållit föredrag för KSAF, Kurdiska Student- och Akademikerföreningen. Det är alltid kul att vara tillbaka i Uppsala där jag studerade i sex år (två år biologi/molekylärbiologi och fyra år pol.mag.), extra kul är det förstås att få hålla föredrag om politik och kurdfrågan.

Jag inledde med att berätta varför jag skrev min motion till den socialdemokratiska partikongressen tidigare i höst om folkmordet i det Ottomanska riket i början av 1900-talet samt folkmordet al-Anfal i Irak i slutet av 1980-talet. Sen avrundade jag med att berätta om hur situationen var i irakiska Kurdistan där jag var hela förra veckan.

Frågorna efteråt var mycket bra. Handlade om allt från kvinnors rättigheter i irakiska Kurdistan, hur min motion behandlades på partikongressen, vilka reaktionerna blivit efter kongressen till hur demokratiseringen av irakiska Kurdistan ska kunna gå ännu snabbare. Studenter har å andra sidan oftast väldigt genomtänkta frågor!

1 kommentar:

Kurd sa...

Ett stort tack till dig för ditt arbete!