fredag, december 11, 2009

Färdigutbildat för i år i irakiska Kurdistan

Idag har utan tvekan varit den intensivaste dagen här i irakiska Kurdistan. Jag inledde veckans sista utbildningsdag för vårt socialdemokratiska systerparti PUK med att hålla i ett pass om hur våra partikongresser fungerar. Det är nämligen så att PUK med stor sannolikhet kommer att ha sin första partikongress i vår sedan 2001 då de höll sin senaste partikongress. Frågorna haglade därför tätt om hur vi röstar fram våra ombud till kongressen, varför inte partistyrelsen har rösträtt på kongressen o.s.v. Jag la stor tyngd vid att markera att partikongressen är en garanti för medlemsinflytandet och att det är mycket viktigt för ett demokratiskt parti att hålla kongress med jämna mellanrum.

Hela gänget sett från min position längst fram i salen

Sen hade vi ett pass då vi delade in kursen i tre delar: kvinnorna för sig, studenterna och ungdomarna för sig (blandat kvinnor och män) och männen för sig. Då var det lite blandat som gällde, jag pratade bland annat samhällsuppbyggnad och jämställdhet med männen.


Ett underbart kaotiskt gruppfoto

Sammanfattningsvis kan sägas att stämningen har varit väldigt öppen och diskussionsvillig i gruppen. Viljan till förändring och utveckling finns, nu är det bara att verkligen hoppas att PUK håller sin partikongress i vår så att förändringen och utvecklingen kan få spinn i partiet. Vårt projekt fortsätter under nästa år och jag ser fram emot att åka tillbaka hit till irakiska Kurdistan och jobba vidare med PUK.

P.S. Du som bor i Sunbyberg, kryssa gärna mig i S-primärvalet!

Andra bloggar om politik, Socialdemokraterna, Kurdistan, Irak, Mellanöstern och annat intressant



Inga kommentarer: