fredag, oktober 30, 2009

(S) ska nu verka för att för att de båda folkmorden Seyfo och Al-Anfal ska erkännas

Sent igår kväll på den socialdemokratiska partikongressen/jobbkongressen var debatten och omröstningen om min motion J28 "Folkmorden Seyfo och Al-Anfal" (motionen hittas här och min debattartikel om den på Newsmill hittas här). Det var i våras jag kände att det var dags att skriva den här motionen. Jag bollade innehållet i den med mina vänner Yilmaz Kerimo och Shoresh Rahem och skickade in den.

Genom mitt engagemang för frihet, demokrati och rättvisa i Mellanöstern vet jag hur mycket dessa två folkmord har påverkat människor och hur mycket det skulle betyda om mitt parti arbetade för ett erkännande av händelserna som just folkmord. Jag tyckte att jag fått till den bra och hoppades att den skulle gå igenom.



Jag i irakiska Kurdistan/norra Irak i staden Suleymani i "Olof Palmes park" framför en byst av Palme

Svaret som kom från partistyrelsen var mycket bra, nästan klockrent. Där stod att läsa om de båda folkmorden och all fakta kring dem. Partistyrelsen ville dock inte bifalla motionen eftersom Seyfo ägde rum före FN:s folkmordskonvention kom 1948. Det krävdes en del arbete i form av att övertyga kongressombud från andra delegationer innan själva debatten om motionen, ett arbete som jag, Yilmaz Kerimo, riksdagsledamot (S), och Anders Lago, kommunalråd (S) i Södertälje, genomförde tillsammans. Dessutom argumenterade Yilmaz, Anders och även Peter Weiderud, förbundsordförande för Broderskapsrörelsen (Sveriges kristna socialdemokrater) väl i talarstolen för motionen (själv kunde jag inte göra det då jag inte är ombud på kongressen).

Resultatet landade i att en stor majoritet av kongressen yrkade bifall på motionens första att-sats, alltså "att Socialdemokraterna ska verka för att de båda folkmorden Seyfo och Al-
Anfal ska erkännas av Sverige, EU och FN"
(de två andra att-satserna gick inte igenom, men huvudsaken var att den första att-satsen gick igenom)

Eftersom partikongressen är Socialdemokraternas högsta beslutande organ är nu det här partiets officiella hållning i frågan. Det känns väldigt bra att partikongressen valde att bifalla den första att-satsen, då jag vet hur mycket det betyder för alla överlevare från folkmorden och alla släktingar till offren. Nu kan vi socialdemokrater bidra ännu mer till att regionen får göra upp med sin historia och gå vidare i försoningsprocessen för frihet, demokrati och rättvisa i Mellanöstern.

- SvD skriver om motionen här.
- Göteborgsposten skriver om motionen här.
- Beyan.net skriver om motionen här.
- Länstidningen skriver om motionen här.
- Hujådå skriver om motionen här.
- Folklivsforskaren David Gaunt förvånad här.

Andra bloggar om , , , , , , , , och annat intressant

2 kommentarer:

Anonym sa...

Anders Lago var strålande i talarstolen. Han övertygade ombuden om det rätta i att stå upp för ett erkännande.

Anonym sa...

Verkligen bra jobbat min vän. Du är bäst!!!