onsdag, mars 18, 2009

Utbildning i jämställdhet i irakiska Kurdistan

På dagens utbildningspass här i irakiska Kurdistan med vårt systerparti PUK inledde vi med att dela upp gruppen i två delar för förmiddagens pass: Kvinnorna i ena delen och männen i den andra. Kvinnogruppen leddes av Ingrid Rudin, ombudsman för S i Stockholms län, och Jytte Guteland, ordförande för SSU. Gruppen med män tog jag och Magnus Manhammar, internationell sekreterare för SSU, hand om. Ingrid och Jytte pratade om ledarskap och härskartekniker med kvinnorna och jag och Magnus pratade om jämställdhet och härskartekniker med männen. Tanken med uppdelningen var att det skulle vara lättare för kvinnorna och männen att separat från varandra öppna sig i frågor rörande just jämställdhet, eftersom de kanske inte tidigare pratat så mycket om dem.

Resultatet var mycket positivt. Båda grupperna var väldigt positiva till att öppna sig och var faktiskt mycket insiktsfulla vad gäller jämställdhet - både kvinnorna och männen. Jag och Magnus gjorde så att vi först pratade om vilka fördelar det finns för samhället med jämställdhet och sedan vilka fördelar det finns för partiorganisationen med jämställdhet. Frågorna vi fick av männen var väldigt bra och genomtänkta och visade på att de på det teoretiska planet förstod vad jämställdhet är bra för. Nu gäller det bara att få dem att vilja vara med på att implementera det i samhället och partiorganisationen, men det är nog bara en fråga om tid - hur länge det tar kan jag dock inte svara på. Angående att vi hade män och kvinnor för sig så kommer vi under utbildningens fortsättning inte att ha "könsseparerad" verksamhet, utan det gjorde vi bara under denna första delen av utbildningen.

Under andra halvan av dagen så pratade jag och Jytte om gruppledarskap, konflikthantering och feed back. Det var också givande och vi pratade en hel del om vikten av att förbereda sig, att se till att alla i gruppen är med och får utvecklas och bidra till gruppens arbete samt hur man just löser konflikter.

För övrigt kan jag säga att jag faktiskt börjar ha rätt bra koll på Suleymani, ibland faktiskt bättre koll än både Burhan, PUK:s Sverigerepresentant, och Shoresh, internationellt ansvarig för PUK:s ungdomar och studenter, något som de tycker är lite besvärande... ;-) I Suleymani bor det ca 800 000 innevånare och i Suleymaniregionen bor det ca 1,2 miljoner människor. Staden växer så det knakar och tyvärr räcker inte alltid elen till hela stan, så någon gång per kväll blir det strömavbrott. Staden har inga problem med att få pengar till kortsiktiga investeringar, men däremot problem att få pengar till långsiktiga investeringar vilket är något som PUK funderar mycket kring just nu.
.
Maten är fortfarande fantastiskt god! Imorgon kommer Jytte och Magnus att tillbringa hela dagen med ungdomsförbundet och studentförbundet medan jag och Ingrid kommer att prata om organisation med deltagarna i utbildningen. På kvällen blir det äntligen fotboll på kurdisk mark och jag är laddad till tusen!! Jag har även blivit intervjuad i en kurdisk tidning som tyvärr inte finns på nätet. Summering: Hittills allt mycket bra både med utbildningen, PUK och oss!
.
Bilderna nedan:
1.) Peshmerga (kurdisk soldat, "peshmerga" betyder "före döden") och Magnus.
2.) Trafiksituationen är ibland lite si och så.
3.) Utbildning i konfliktlösning.
4.) Deltagarna (min vän Shoresh i mitten) på utbildningen.
5.) Jag och Mela Baxtiar, chef på PUK:s demokratiska byrå, på gårdagens möte.

Andra bloggar om , , , , , , ,

Inga kommentarer: