fredag, mars 27, 2009

Sista dagen i irakiska Kurdistan

Det har nu gått ett antal dagar sen jag kom hem i söndags från irakiska Kurdistan. Har inte hunnit uppdatera bloggen p.g.a. jobb, bland annat ett mycket spännande heldagsseminarium som jag varit med att arrangera om Afrikas Horn.

I söndags på vägen till flyget i Erbil/Hawler besökte jag, Ingrid Rudin och Magnus Manhammar KDP-I som är vårt systerparti från Iran. Vi hälsade på dem i Koya i irakiska Kurdistan där de har sin bas. De kan nämligen inte ha någon verksamhet i Iran, eftersom opposition varken tillåts av president Ahmadinejad eller ayatollorna. Vi träffade bland annat KDP-I:s partiledare Mostafa Hijri och flera personer ur deras partistyrelse. Vår diskussion rörde relationen mellan våra två partier, läget i Mellanöstern och såklart situationen i Iran. En av slutsatserna var att enbart sanktioner inte kan påverka Irans ledning, utan att det även krävs aktivt stöd till oppositionen. KDP-I tror inte att Irans ledarskap vill ta emot president Obamas utsträckta hand, utan att de enbart vill köpa sig tid att utveckla kärnvapen. Besöket hos KDP-I var både intressant och trevligt och jag hoppas att en dag få besöka iranska Kurdistan.

Några saker jag konstaterat efter resan:
- Utbildningen av PUK var en höjdare, ser fram emot fortsättningen av vårt tvååriga projekt och jag hoppas att PUK själva ökar takten i vilken partiet reformeras.
- Jag har börjat få en djupare relation till staden Suleymani med omnejd efter att nu ha varit där sammanlagt tre gånger.
- Min mage verkar börja vänja sig vid maten nere i Kurdistan, mådde bra hela denna resa!

Bilderna nedan:
1.) KDP-I:s partiledning. Närmast mig med grått hår och mustasch står partiledaren Mostafa Hijri.
2.) Jag i de kurdiska bergen.
3.) Väg som vackert slingrar sig genom bergen.
4.) Hade det inte varit för den blå himlen och de gröna inslagen på marken hade det lika gärna kunnat vara ett landskap på mars.
5.) Tillfällig vägspärr.
6.) Barntransport på lastbilsflak.



1 kommentar:

Anonym sa...

Hej på dig!
Vist vår Kurdistan är en egen paradis. Jag längtar dit. Tack för att ni tar er tid och hjälper kurdiska folket som vill lära sig mycket.