torsdag, mars 12, 2009

På måndag drar jag till Suleymani

Efter en tids frånvaro på bloggen gör jag nu come back. I alla fall under nästa vecka då det på måndag morgon - alldeles för tidigt - bär av mot Kurdistan och Suleymani. Där ska jag leda en utbildning som vi Socialdemokrater i Stockholms län tillsammans med Palmecenter håller tillsammans med PUK, vårt systerparti i Kurdistan och Irak (mer om projektet finns att läsa här). Under min frånvaro från bloggen har jag förresten bland annat varit på jobb i Berlin, Helsingfors och Tallinn.

Jag åker dit tillsammans med Ingrid Rudin, ombudsman Socialdemokraterna i Stockholms län, Jytte Guteland, ordförande SSU, Magnus Manhammar, internationellt ansvarig SSU, Burhan Habib, PUK:s Sverige-representant och Shoresh Rahem, internationellt ansvarig Xwendkaran (PUK:s ungdomar och studenter).

Har aldrig varit i Kurdistan på våren förut utan har bara varit där när det har varit torrt och varmt. Tydligen är det mellan plus 15- 20 grader på dagtid, men lite svalare på kvällarna. Det regnar visst också en del och kommer t.o.m. snö. Blir spännande att uppleva för mig "ovanliga" väder i Kurdistan på plats!

Förresten så har jag blivit intervjuad av en kurdisk tidning som heter Rudaw. Funkar tyvärr inte för de svenskar som läser detta, men för er som läser nord- och sydkurdiska finns intervjun tillgänglig på nätet. Till de som inter förstår nord- eller sydkurdiska kan jag dock avslöja att rubriken sattes till: "Svensk politiker åker till Kurdistan för att spela fotboll". Detta för att jag fick en avslutande fråga om det var något speciellt jag ville berätta för läsarna och svarade att det vore kul att spela fotboll i Kurdistan. Håll utkik på bloggen nästa vecka efter fotbollsbilder alltså ;-)

Länkar till intervjun i Rudaw:
Förstasidan på Rudaw med lite om intervjun hittas här.
Intervjun i Rudaw på sydkurdiska hittas här.
Intervjun i Rudaw på nordkurdiska hittas här.

Andra bloggar om: , , ,

5 kommentarer:

Serhat Daran sa...

Haha, kurdisk journalistisk är ibland ganska komisk. Lite som kvällspressen. Kanske kastar sten i glashus men men. Ha det bra i Kurdistan!

Daniel Mathisen sa...

Kul!

Claes Nordmark sa...

Serhat: Tyst på dig ;-)

Daniel: Ja!

Rojava sa...

Lycka till och hälsa hemlandet kak Nordmark

Claes Nordmark sa...

Spas Rojava!