söndag, mars 29, 2009

Frige Birtukan Mideksa ur fängelset i Addis Abeba!

Igår lördag var jag representant för Socialdemokraterna på ett möte med Etiopiska Riksförbundet. Bakgrunden är att vi har jobbat hårt med att få ut den etiopiska oppositionsledaren Birtukan Mideksa ur fängelset i Addis Abeba. Hon sitter inspärrad på politiska grunder, vilket är helt oacceptabelt. Det var ett uttalande hon gjorde när hon besökte oss i november i Stockholm som fick den etiopiska regeringen att kasta henne i fängelset (igen) den 29 december 2008. Läs mer om detta i en debattartikel av våra Riksdagsledamöter/kandidater till Europaparlamentet Marita Ulvskog och Carina Hägg som hittas här.

I torsdags arrangerade vi ett seminarium om situationen på Afrikas Horn (Etiopien, Eritrea, Somalia och Djibouti). Till seminariet flög vi från Addis Abeba in en viss professor Mesfin Woldemariam. Han var helt suverän, utan tvekan en av de bästa talare jag någonsin hört och han vet verkligen vad frihet handlar om! Seminariet blev mycket lyckat, både tack vare professorn och tack alla andra deltagare, läs mer om seminariet här.

På mötet med Etiopiska Riksförbundet igår lyfte jag i mitt tal fram våra krav till den etiopiska regeringen:
- Det är oacceptabelt att Birtukan Mideksa sitter fängslad på politiska grunder. Hon och samtliga politiska fångar måste omedelbart släppas fria helt utan krav!
- Trakasserierna av den etiopiska oppositionen måste omedelbart upphöra, att ha rätt att verka i opposition är ett av de grundläggande elementen i en demokrati.
- Den i Etiopien nyligen antagna Civil Society Organisations-lagen måste omedelbart avskaffas. Lagen säger att organisationer som får mer än 10 procent av sin finansiering från utlandet inte får arbeta med till exempel mänskliga rättigheter, jämställdhetsfrågor och effektivisering av rättsväsendet.
- Valet 2010 i Etiopien måste bli fritt och rättvist och detta måste starta omedelbart med att den politiska arenan öppnas upp.

Jag lyfte även upp mötet med Mideksa i november, om hur lugn, klok och sansad hon var. Sedan berättade jag även om det möte som Marita Ulvskog, Carina Hägg och jag hade med den etiopiska ambassadören i Sverige - ett möte som på diplomatspråk kan sägas ha varit väldigt "öppenhjärtligt" och "rakt". Jag pratade även om vikten av frihet och att den person som har upplevt politiskt förtryck ofta uppskattar frihet mer än den som har varit fri hela sitt liv. Det var ett mycket bra möte och jag är glad att min bror för tillfället var i Stockholm så att han kunde följa med och träffa alla underbara etiopier, som dessutom bjöd oss på fantastiskt god etiopisk mat.

Bilderna nedan:
1.) Professor Mesfin Woldemariam, eller "the prof" som han kallas, och jag. The prof är inte bara väldigt smart, han har även en väldigt cool stil - från och med nu är han min nya idol.
2.) Uppställning för foto i "Free Birtukan Mideksa"-t-shirts. Vi ska genom gemensamna ansträngningar se till att hon inte behöver sitta i fängelse i ens en bråkdel av de 27 år som Nelson Mandela satt fängslad!



Andra bloggar om , , , , ,

Inga kommentarer: