fredag, januari 23, 2009

Årets kurdgala

Igårkväll hölls årets kurdgala på Södra Teatern i Stockholm - som vanligt var den helt suverän! Konferencierer var de lovande unga herrarna Soran Ismail och David Druid, de gjorde ingen besviken. I en av deras roliga dialoger fick David exemplifiera "svenne-vännen" som alltid följer med sin kurd-kompis på kurdiska bröllop och kurdiska fester...där kände jag igen mig ;-)

"Årets kurdvän i Sverige" gick till styrelsen för biståndsorganisationen Qandil. Jag tycker det var en mycket värdig vinnare eftersom organisationen jobbar med så viktiga saker som vatten och sanitet, hälsa och sophantering, alltså sådant som måste fungera för att ett samhälle ska fungera. "Årets kurdvän i Sverige Hedersutmärkelse" gick till Thomas Hammarberg, även han en mycket värdig pristagare.

"Årets kurd" blev inte en utan flera, nämligen fotbollslaget Dalkurd FF. Laget har gått raka spåret från division sex till division två och jag skulle inte bli det minsta förvånad om de i år går vidare upp i division ett. Fotbollsdyrkare som jag är tycker jag det är suveränt att Dalkurd blev årets kurd och hoppas verkligen de går upp i ettan så att de får spela fler matcher här i Stockholmsområdet - då får jag bättre möjlighet att kolla in deras matcher!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Fan va bra att Dalkurd vann... fest ikväll!!!

Claes Nordmark sa...

Japp, Dalkurd är grymma! Antar att du menar KSAF:s fest...jag missade tyvärr den men hoppas ni hade en kul kväll.