söndag, januari 25, 2009

Propagandakampanj mot den kurdiska rörelsen i iranska Kurdistan

Igår lördag var jag i Solnahallen på KDPI:s (vårt systerparti i Iran) årliga jubileum av Mahabad-republiken. Det är alltid lika givande att få träffa KDPI:s representanter och medlemmar.

Tyvärr pågår dock just nu en kampanj som den iranska regimen riktar mot de kurdiska rörelsen och KDPI. Syftet med kampanjen är att smutskasta kurderna och rättfärdiga det vidriga sätt som man behandlar dem på. Regimen ger sig bland annat på infrastrukturen i iranska Kurdistan och fängslar och avrättar ännu fler kurdiska aktivister.

Det är cynisk att detta sker nästan exakt på 30-årsjubileet av den iranska revolutionen, en revolution som många trodde skulle innebära bättre levnadsförhållanden - vilket inte blev fallet.

När jag i mars ska ner till irakiska Kurdistan så ska vi försöka träffa KDPI:s ledning i partiets bas i Koya. Anledningen till att KDPI har sin bas där är att det är omöjligt att ha den i iranska Kurdistan, eftersom den iranska regimen inte accepterar någon opposition och speciellt inte en kurdisk sådan...

9 kommentarer:

BOZKURT sa...

I Sverige pågår det en ständigt kampanj mot SD.

Jag tror det börjar bli dags att ni slutar upp med att hetsa folk mot folk och tar an era egna problimatik på hemmaplan istället.För sådant slår alltid tillbaka.Rör du om i Iran så rör Iran om i Sverige..och då kan ingen nominering i världen rädda bråkmakarna..

Claes Nordmark sa...

"SD" som i Sverigedemokraterna? Nja, det är väl snarare så att det är Sverigedemokraterna själva som bedriver en kampanj mot människor som de inte anser vara "svenska" nog för att platsa i Sverige.

Grytan i Iran måste definitivt röras om. Som det är nu förtrycks/fängslas/mördas folk som har andra politiska eller religiösa åsikter än det nuvarande styret.

Anonym sa...

Hej Claes!
Jag var på ditt seminarium om den kurdiska frågan för cirka en vecka sedan och då ställde jag en fråga till dig: Hur kommer det sig att inte nån hög represetant från socialdemokraterna inte har åkt till Kurdistan under Newroz!!? Du svarade att du inte riktigt var säker men du trodde att Socialdemokraterna inte hade fått ett formellt/officielt inbjudan från DTP!
Jag har med kollat med vissa källor som har väldigt nära relationer till DTP och de var nästan säkra på att Socialdemokraterna hade fått ett officielt inbjudan från DTP. Mina källor berättade oxo att Mona sahlin, Jan Elliason och Marita Ulvskog hade fått ett personligt inbjudan oxo!!
Jag vet att socialdemokraterna bryr sig om demokrati och mänskliga rättigheter och det skulle vara väldigt stort o fint om nån hög represetant från din parti skulle våga åka ner till Diyarbakir, där enbart i den staden så har det samlats upp till en miljon kurder som har vågat trotsa den turkiska förtrycket o hoten för att tillsammans vädja till omvärlden för få ett slut på den turkiska förtrycket, för att demokrati o mänskliga rättigheter ska även gälla de! Socialdemokraterna skulle göra mänskligheten en tjänst om ni åkte ner till Kurdistan och säga att ni HÖR, SER, och KÄNNER förtrycket mot det kurdiska folket! Och att ni ska ta folkets vädjan till EUs koridorer!!
Så jag undrar om du har hört något mer om DTPs inbjudan, eller om du kanske kan se efter ni har nissat något!!?
Jag avslutar med att säga det var en väldigt bra seminarium du hade!!
Kemal Aslan

Claes Nordmark sa...

Hej Kemal, kul att höra av dig och kul att du gillade mitt seminarium!

Det stämmer säkert som du säger, att de nämnda sossarna har fått personliga inbjudningar. Jag vet ärligt talat inte exakt varför de inte har åkt dit under newroz, men jag vet att de alla tre har extremt pressade scheman vilket kan vara en anledning. Hur som helst tycker jag du har ett intressant resonemang och jag ska ta med mig det in i partiet.

Själv ska jag fira newroz i Suleymani i år, det ska bli både kul och spännande!

Sancak Beyi Emre sa...

Har du inget att säga om hetskampanjen mot Turkiet ?

Claes Nordmark sa...

Sancak Emre: Vet inte vilken "hetskampanj" du talar om. Om du menar att t.ex. Frankrike vill ha en folkomröstning i Frankrike om Turkiet ska få bli medlem i EU eller inte så förstår jag vad du menar - och jag tycker att Nicolas Sarkozy är populistisk och obehaglig som kommer med sådana förslag. Om du menar att EU vill att alla invånare i Turkiet ska ha samma mänskliga och demokratiska rättigheter så tycker jag inte att det är en "hetskampanj" utan en kampanj som bedrivs i syfte att göra landet demokratiskt - något som jag stödjer till 100 %.

Sancak Beyi Emre sa...

Claes:

Faktist lite av sakerna som syftade på, men främst på Turk-fobin som kretsar runt. Men min fråga är, bör inte EU först titta till situationerna i sina nuvarande medlemmars MR i förstahand? Jag menar självklart inte att man ska överge Turkiet frågor.

Jag gillar dig faktis! Du kritiserar och håller en vettig nivå på det. Det är enorm kontrast från din kollega Fredrik Malm som verkar för att skapa hat och polarisering. Det han sysslar med är ren och skär fiende/hot bilds skapande för att vinna röster. Skönt att veta att det inte bara finns puckon bland våra politiker!

Men en sak som jag märkt av bland Turkiet kritikerna bland svenska politiker är att man är insnöad på en part och det man oftast känner till är genom nyheter och rapporter eller högtidsfirande på plats med återigen enbart en part. Jag råder dig att klä dig som en lokal gubbe, skaffa dig en vän som talar turkiska och ge dig ut i landet och ströva runt. Då förhoppningsvis får du en klarare och mer heltäckande bild och en mer legitim röst som kritiker. Även då kommer du att se att mycket av kritiken som avlossas faktist inte stämmer.

Fortsätt Claes, så lär vi ha underhållande diskutioner framöver !

Emre

Barbarbaba sa...

Kemal, så sossarna skall delta på en olaglig demonstration??, som vi alla vet med lite insyn på hela saken är att Newroz firandet används som en täckmantel för att skapa kalabalik och skadegörelse.... Förra året gick det välidigt lugnt o bra till, på dom ställena där arrangörerna sökt dom tillstånd som behövdes. Medans på andra platser som det hölls demonstrationer trots förbud inte gick lugnt till....

Skrämmande att ett parti som DTP som är så nära allierade med PKK just nu, ens får finnas!! Kolla bara i Spanien där Baskernas parti förbjuds, fan vilket tolerant och demokratiskt land Turkiet!!

Svensk-Kurd sa...

Claes,

om "hetskampanj" betyder att kritisera en militärdiktatur... ja då har vi minsann militärdiktaturens anhängare i vårat vackra land.

Man kan fråga sig vad de gör här om deras militärdiktatur är så fantastisk som de säger att den är.

Fred på jord!