torsdag, januari 22, 2009

Kurdseminarium, kurdintervju och Kurdgalan

Igår höll jag ett seminarium i Sundbyberg om kurdfrågan. Det var en härlig blandning av folk som deltog: kurder med rötter i de olika delarna av Kurdistan, kurder från olika delar av Mälardalen (en av dem kom t.ex. från Örebro) och svenskar.

Jag inledde med att berätta om mig själv och varför jag är engagerad i kurdfrågan för att sedan prata om den politiska situationen i de fyra olika delarna av Kurdistan och hur vi socialdemokrater jobbar med våra syster- och samarbetspartier samt hur socialdemokraternas kurdnätverk jobbar.

Det blev sedan en väldigt bra diskussion. Den råda tråden var att kurdfrågan måste lösas för en långsiktig fred ska kunna uppnås i Mellanöstern. Sedan berördes ämnen som ett framtida Turkiskt EU-medlemskap, södra Kurdistans framtid och paragraf 140 i den irakiska konstitutionen som säger att en folkomröstning ska äga rum om staden Kirkuks framtid, hur demokratin ska kunna segra över Ahmadinejad och ayatollorna i Iran samt hur kurderna i Syrien ska få mer frihet i det brutala förtryck de lever idag. Vi pratade såklart även om vad Obamas administration kan tänkas göra i kurdfrågan.

Igår blev jag intervjuad av den kurdiska nättidningen Komar.se, läs hela intervjun här.

Ikväll är dags för årets Kurdgala som jag verkligen ser fram emot!
.
Bilderna nedan föreställer i tur och ordning jag under seminariet, diskussion efter avslutat seminarium samt gruppbild (i mitten min vän Aras Lindh och jag).



Inga kommentarer: