onsdag, januari 07, 2009

Besök i LKAB:s gruva i Gällivare

I julklapp till mina föräldrar och bror gav jag i år bland annat en liten annorlunda upplevelse: En dagstur i LKAB:s gruva i Gällivare, Vitåforsgruvan. Vi var som längst ca 1 000 meter under marken i gruvan. Där nere var det en väldigt behaglig arbetstemperatur nere i gruvan, konstant mellan 10 - 12 grader. En felaktig bild som många har av gruvor är att de erbjuder en väldigt dålig arbetsmiljö och är farliga, detta gäller dock snarare kinesiska kolgruvor än LKAB:s gruvor uppe i norr. Jag kände mig varken det minsta obekväm eller nervös där nere och säkerheten var mycket bra. Det finns förresten en schysst restaurang nere i gruvan, men den hann vi tyvärr inte prova.
.
Vi fick lära oss en hel del imponerande siffror:
- LKAB använder årligen 1 % av energiförbrukningen i Sverige.
- LKAB har 2 % av världsmarknaden på järnmalm.
- Om LKAB:s gruvor lades ner skulle ca 25 000 människor bli arbetslösa det första året och ca 100 000 det andra året.
- När Vitåforsgruvan går som den ska ger den ca 1 - 1,5 miljoner i vinst per timme(!).
.
Sammanfattningsvis kan sägas att vår guide Per-Åke var helt suverän, att det var en mäkta annorlunda upplevelse att vara ner i gruvan, att gruvan är minst sagt livsviktig för inte bara Norrbotten utan hela Sverige och att om utförsäljningsminister Mats Odell (kd) börja fundera på att sälja ut LKAB så ska han få med mig att göra...
.
Bilderna:
1.) Familjen Nordmark i en stor skopa.
.
2.) Jag i förarhytten på en rejäl gräv-/lastmaskin.
.
3.) Ett väldigt långt transportband som fraktar järnmalmen till gigantiska hissar som sedan för den upp till ytan.
.
4.) Ett kontrollrum där man styr borrarna som förbereder hål för att kunna spränga nya gångar.
.
5.) På väg till en stor kross.
.
6.) En riktigt stor kross som bokstavligen käkar järnmalm.
.

Inga kommentarer: