måndag, december 15, 2008

Möte med European Forum i Budapest

I helgen har jag tillsammans med Lena Hjelm-Wallén (Lena har bl.a. varit utrikesminister 1994 - 1998) varit i Budapest på möte med European Forum, som är en socialdemokratisk tankekedja som stödjer utvecklingen och demokratiseringsprocessen i Central-, Öst- och Sydösteuropa. I European Forums "Steering Committee" finns vi svenska socialdemokrater representerade och det är Lena Hjelm-Wallén som är ordförande.

Vi diskuterade bl.a. socialdemokratins utveckling, strategier för klimatet, finanskrisen, jämställdhetsfrågor och EU:s fortsatta utvidgning. Deltagarna var en bra mix av politiker och forskare och så gjorde även Ungerns socialdemokratiske premiärminister Ferenc Gyurcsány ett inhopp. När vi pratade om EU:s utvidgning så blev det mycket Turkiet, vilket såklart inte var mig emot eftersom jag har följt utvecklingen i landet ett tag. I grova drag går det att sammanfatta mitt inlägg med att jag tog upp att reformtakten har minskat på grund av ett antal anledningar, men att vi måste fortsätta stöjda Turkiets medlemskap och uppmuntra till fortsatta reformer både för EU:s och Turkiets bästa.

För den som är intresserad utvecklingen i Centra-, Öst och Sydösteuropa kan jag verkligen rekommendera att bevaka European Forums hemsida där det nu och då dyker upp väldigt bra rapporter.

Det här var mitt första besök i Budapest, det är en vacker och gästvänlig stad. Ungrarna är ett soft och trevligt folk. Jag hann turista lite i stan och passade på att äta Ungerns nationalrätt gulasch, ta ett schysst bad på ett hotell och gick på Kedjebron över Donau (bilden nedan) upp till slottet. En intressant observation är förresten att i stort sett överallt där det finns en ungersk flagga så finns det en EU-flagga bredvid, antar att det beror på att länderna i Östeuropa är så stolta över att vara inne i värmen bland övriga EU-länder.

Summa summarum om helgen: Budapest är en schysst stad dit jag gärna åker igen - speciellt om det ska diskuteras socialdemokrati och EU-politik ;-)






Inga kommentarer: