tisdag, december 30, 2008

Högerpolitiken drabbar biståndet

Jag befinner mig för tillfället uppe i Boden hos mina föräldrar. Läste en intressant debattartikel i Norrlands största dagstidning, NSD, av företrädare för Shia (handikapprörelsens biståndsorganisation) och Räddningsverkets internationella avdelning. De menar att fokus för biståndet måste sättas på de allra fattigaste. Artikeln är riktad till regeringen, men den innehåller inte ett enda ord om att regeringen minskar det svenska biståndet från 1,0 procent till 0,7 procent. Detta reagerade jag och min pappa på och skrev ett svar.

Debattartikeln hittas här och mitt och pappas svar hittas här.

3 kommentarer:

Fredrik Antonsson sa...

Bäste Claes,

Gott Nytt år önskar Fredrik, a.k.a Tokmoderaten, Dig och dina kära!

Följ länken nedan för inbjudan till 2009 års stora begivenhet samt ett uppdrag.

http://tokmoderaten.blogspot.com/2008/12/en-dag-att-fira.html

Gurkan sa...

Haha roligt namn på en handikapprörelse... Shia?
Låter mer som något från södra Irak hållet :)

Claes Nordmark sa...

Jo, visst är "Shia" ett lite lustigt namn för de som är engagerade i Mellanösternfrågor ;-)

Men om man ser på vad namnet står för "Solidarity - human rights - inclusion - accessibility" så blir det mer logiskt att det förkortas just "Shia". Läs mer på www.shia.se