måndag, november 17, 2008

Iran och Uruguay

Förra veckan träffade jag Kamal Hassanpour, ansvarig för KDP-Irans kommission för internationella relationer i Sverige. Vi diskuterade bland annat situationen i Iran, KDP:s senaste partikongress och den iranska regimens behandling av den kurdiska befolkningen. Vi pratade även om hur otroligt viktigt det är att Iran inte får utveckla kärnvapen, men omvärdlen får samtidigt inte missa att demokratisituationen och de mänskliga rättigheterna i landet är minst sagt under all kritik.

KDP-Iran är för närvarande splittrat i två olika partier (med samma namn) och det vore mycket bra om KDP kunde enas så att den iranska oppositionen kan fokusera på att kämpa mot den iranska regeringen istället för att vara osams internt. För den som pratar kurdiska finns ett tv-inslag om vårt möte (fyra minuter in i sändningen, den översta av rutorna) här och så finns det en del om vårt möte på KDP-I:s hemsida här.

I eftermiddag åker jag till Montevideo, Uruguay. Vi svenska socialdemokrater har tagit initiativet till ett nätverksmöte med alla de socialdemokratiska partierna i Sydamerika. Vi ska bland annat diskutera socialdemokratin i Sydamerika, hur klyftorna i socialdemokratiskt styrda länder ska minska samt om socialdemokraterna i Sydamerika kan utveckla ett närmare samarbete med varandra och eventuellt i en form likt det Europeiska socialdemokratiska partiet som vi socialdemokrater har inom EU. Som bonus blir det skönt med lite sydamerikansk sommar ;-) Hasta luego!

Andra bloggar om , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena classe,

Kul att det går bra på nya jobbet. Länka gärna min nya blogg..

http://tgerdas.blogspot.com/

/Gerdås

Claes Nordmark sa...

Hej Tobbe och tack!

Självklart ska du ha en länk till din blogg i min lista - har nu åtgärdat det.

Carro sa...

Angående situationen i Iran... det är fruktansvärt. Min pojkvän är kurd från Iran, och det jag har fått veta är verkligen under all kritik. Trots läget som råder där har han inte fått uppehållstillstånd, och man vill skicka tillbaka honom dit. Till det land som torterat honom och kränkt honom. Iran är ett land utan mänskliga rättigheter. Det är dags att det görs något åt det. Jag lider med de som bor i Iran, speciellt kurderna. Vad kan man göra egentligen? Både gällande att hjälpa landet och att hjälpa min pojkvän så han får uppehållstillstånd? Ingenting hjälper. Det verkar som att inte ens Sverige bryr sig om de mänskliga rättigheterna, vilket är helt otroligt.