måndag, oktober 27, 2008

Finlands sak blir min

Idag skriver jag i ett inlägg på Armémuseums blogg "SverigeFinland" om det faktum att jag ska bli finsk medborgare. Eller rättare sagt, jag ska få dubbelt medborgarskap så att jag är både svensk och finsk medborgare. Mitt inlägg på Armémuseums blogg hittas här. På bilden springer jag som liten ikapp med morfar, eller "moffen" som han kallade sig själv.

Andra bloggar om , , och . Armémuseums hemsida hittas här och jag rekommenderar verkligen ett besök på deras utställning "Sveriges sista stora krig. Napoleonkrigen och förlusten av Finland."

3 kommentarer:

Ermeni sa...

vacker historia om ditt liv, du måste känna dig lite som en invandrare gissar jag på.

nostalgisk bild!!

Claes Nordmark sa...

Tack. Inte kanske direkt som en invandrare, men däremot har jag efter att ha ansökt om finskt medborgarskap fått en djupare förståelse för att man kan känna stolthet över att tillhöra fler än en kultur (även om den svenska och finska kanske inte skiljer sig lika mycket åt som t.ex. för en person som kommer från Mellanöstern men bor i Sverige).

guti sa...

gotta keep it real bro. love and respect.