måndag, september 08, 2008

En internationell helg

Det har varit en intensiv men rolig helg. I fredags flög jag vill Litauens huvudstad Vilnius för att vara med på Litauens socialdemokraters (LSDP) valkonferens på lördag. Det är nämligen parlamentsval i Litauen söndag den 12 oktober. Just nu finns det bara två länder i norden/baltikum som styrs av socialdemokrater, Norge och Litauen, så därför hade Norges statsminister Jens Stoltenberg prioriterat att vara med på valkonferensen.
.
En av de intressanta personer som jag träffade var Alexander Kazulin, partiledare för socialdemokraterna i Vitryssland. Kazulin har suttit fängslad sedan 2006, eftersom diktatorn Alexander Lukashenko inte tillåter någon opposition, och släpptes så sent som i augusti. Bilden nedan är från konferensen som hölls i Vilnius största arena där främst nationalsporten basket utövas. Konferensen avslutades med LSDP:s egen sång och en två timmar lång(!) opera med pompa och ståt.
..
I söndags deltog jag i panelen på en diskussion på kurddagen i Uppsala arrangerad av SSU Uppland. Temat var Kurdistan och det var en mycket spännande diskussion om allt från om ett självständigt Kurdistan är möjligt, hur ett turkiskt EU-medlemskap skulle påverka situationen för kurder och andra minoriteter till vad det egentligen innebär att vara kurd - och är det något som man kan bli eller välja att bli?
.
För de av er som undrar så har jag ännu inte hunnit läsa Ingmar Karlssons bok "Kurdistan: landet som icke är", men ska jobba mig igenom den så snart som möjligt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hur kommer det säg att varken jag, min familj, vänner eller släkt viste något om kurd dagen i upsala?!! Jag bor själv i sthlm men många av mina släktingar bor uppsala. Är det vi som inte hänger med på det senaste eller har det varit dålig info om det?? Kommer ni ha nån kurd dag här i sthlm??

Roni

Claes Nordmark sa...

Hejsan Roni,

Jag var inte med och arrangerade kurddagen utan deltog bara i en debatt, så hur informationen spreds innan vet jag tyvärr inte men jag antar att informationen främst gick ut till medlemmar i SSU.

Jag vet inte heller om SSU i Stockholm kommer att arrangera någon kurddag, men om de gör det så lägger jag ut info innan på min blogg.

Anonym sa...

Hej Claes
Hoppas du har bilder att publicera från Kurddagen och lite personliga kommentarer från dig. Många hälsningar din vän