torsdag, maj 29, 2008

Öppna den svenska ambassaden i Bagdad

Den svenska ambassaden i Bagdad måste öppnas. Flera andra länder har öppnat sina och den svenska borde även gå att öppna. Och så snart den svenska ambassaden har öppnats måste ett konsulat öppnas i Erbil/Hawler i irakiska Kurdistan. Det behövs en starkare svensk närvaro i landet, framförallt i Kurdistan där säkerhetssituationen är en helt annan än i de södra delarna av landet. Svenska företag borde etablera sig i Kurdistan i långt högre grad än idag. Nyss hemkommen från Irak/Kurdistan kan jag vittna om att säkerhetssituationen är bra i de delarna av landet. Utvecklingen kommer där fortsätta i ett snabbt tempo och då gäller det för svenska företag att finnas med på plats. Det svensk-kurdiska bandet är starkt vilket ger goda förutsättningar för bra handel som skulle gynna invånarna både i Sverige och Kurdistan. Irakkonferensen som nyss avslutades i Stockholm verkar dock inte tyda på ökad svensk närvaro i landet.
.
Carl Bildt utstrålar affärsman snarare än utrikesminister. Såg
honom nyss på Aktuellt. Han talar med tomma ord och verkar mest vara ute efter en starkare bas för sin karriär som affärsman när karriären som statsminister, förlåt jag menar såklart utrikesminister, är över vilket förhoppningsvis är väldigt snart. Dessutom är han fullständigt ointresserad av jämställdhetsfrågor, vilket är otroligt viktigt i Irak när så många kvinnor far illa, förtrycks och mördas (jämställdhetsfrågor är självklart viktiga även i andra delar av världen).
.
Igår var sista dagen i Irak/Kurdistan. Som en perfekt efterrätt på en fantastisk resa var vi inbjudna till Kurdistans parlaments talesman, Adnan Mufti från partiet PUK. Han fick stora skador av attentatet mot PUK:s center 2004 i Erbil/Hawler och vårdades i Holland i sex månader, men är nu tillbaka going strong. Vi hade en diskussion med honom och några parlamentariker ur utrikesutskottet. Ämnen vi berörde var bland annat hur marknaden fungerar i Sverige och statens roll, jämställdhet och asylfrågan i Sverige. Väldigt många i Kurdistan har berört just asylfrågan och undrat varför Sverige skickar tillbaka kurder till Irak/Kurdistan.
.
Det verkar som att PUK ska ha partikongress innan årets slut och så verkar det bli val nästa sommar. Det kan med andra ord bli rätt snart som jag åker ner till Kurdistan igen.
.
Bilderna nedan:
.
1.) Jag, Adnan Mufti (talesman i Kurdistans parlament), vice talmannen i parlamentet (har glömt hans namn) och Shoresh Rahem (internationellt ansvarig för PUK:s ungdomar och studenter)
.
2.) Ledamöter ur utrikesutskottet samt de personer ur PUK som varit vårt stöd under resan och så vi svennar
.
3.) Ordföranden i utrikesutskottet (glömt hans namn), Claes Wennberg (försteombudsman för sossarna i Göteborg), Adnan Mufti (talesman i parlamentet), jag och vice talmannen i parlamentet

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , och annat intressant

8 kommentarer:

Anonym sa...

Bara män...*suck*

Claes Nordmark sa...

Tyvärr. Som jag skrivit tidigare är inte jämställdheten den bästa, men min tolkning är att det finns en försiktig optimism inför mer kvotering.

Osman sa...

Nämen tjena!

Jämställdheten kan ta mig tusan vänta tills demokratin förankrats!

Sen tar man tag i sådana frågor!

Anonym sa...

Manen till höger om Adnan Mufti heter Kerkuki!

Claes Nordmark sa...

Osman: Håller definitivt inte med dig. Om jämställdheten snabbt förbättras och fler kvinnor får inflytande så kan det snarare snabba på demokratiseringsprocessen. Därför bör jämställdhet prioriteras.

Anonym: Tack för hjälpen, mitt minne svek ju mig när jag skulle komma ihåg vad han hette! ;-)

ela sa...

många kvinnor på bilden;)) inte enda från Sverige heller. Det går att hitta många ursäkter dock!

Claes Nordmark sa...

ela: Angående vår dåliga kvinnorepresentation från (s) så skulle en kvinna som är otroligt duktig på kongresser ha åkt med från (s), men hon lämnade återbud sent i processen så vi blev två (vita) män som åkte. Surt, men tyvärr sånt som händer.

Anledningen till att just jag och Claes Wennberg åkte från (s) är att jag är ansvarig för kurdnätverket och att han är högst organisatoriskt ansvarig för (s) i Göteborg som har en mycket välfungerande kurdisk s-förening. Som sagt, går att hitta många ursäkter men hade självklart varit bättre om vi haft en 50-50 fördelning kvinnor/män även om det nu inte blev så.

Anonym sa...

hej! vice talman är Kamal kerkuky. jag är varit tillsamman på 80 talet. ni säger irkiska kurdistan. jag säger bara kurdistan eller kurdistan är inte en del av Irak. irak som har dödat tusentals mäniskor i kurdistan och ni ser på kurdistan som är ägd av irak ni får inte säga detta engång till. jag är från hela kurdistan och inte från Irak. var snäl och säg detta inte mera om du är snäl