söndag, maj 25, 2008

Kurderna tycker jag liknar Fredrik Ljungberg

Ni läste rätt. Kurderna tycker jag liknar Fredrik Ljungberg. På introduktionen av vår utbildning berättade jag några personliga saker om mig själv, alltså lite om mina föräldrar och min bror samt var jag är uppväxt och så vidare. Jag nämnde att jag älskar fotboll och tycker att Zlatan är väldens bästa fotbollsspelare. Då reser sig en av deltagarna upp och säger: "Jag tycker också att Zlatan är en fantastisk spelare och så tycker jag att du är väldigt lik Fredrik Ljungberg!". Det lustiga är att jag även har fått höra det när jag var i England för ett tag sedan. Det måste vara den rakade skallen och skäggstubben som gör det... ;-)

Utbildningen i interndemokrati/kongressdemokrati för medlemmar i PUK har gått bra. Jag och Claes Wennberg, försteombudsman för (s) i Göteborg, har för en timme sedan avslutat den första halvan av dagens pass här i Suleymani. Ca 60 personer har deltagit. Det är personer som kommer från de olika distrikten runt Suleymani och de är personer som är distriktsordföranden, mediaansvariga med flera. Vi har hittills pratat om likheter och skillnader och mellan socialdemokraterna och PUK samt likheter och skillnader mellan Sverige och Kurdistan/Irak. Vi har pratat om hur socialdemokraterna i Sverige är uppbyggt och fungerar och så har vi pratat om hur vi organiserar en partikongress. Vårt upplägg bygger på att vi presenterar hur vi socialdemokrater i Sverige arbetar med dessa frågor och så får deltagarna själva bedömma vad av det vi säger som de tycker passar in för PUK.
.
Vi har varit väldigt ärliga med de problem som vi ser att PUK har. Till exempel pratade jag en del om relationen mellan staten och det styrande politiska partiet. Här i Kurdistan är det lite speciellt, eftersom när Saddam på 1990-talet drog sig tillbaka från Kurdistan så lät han statens närvaro här förfalla. Då gick istället de båda partierna PUK (kurdsossarna) och KDP (kurdmoderaterna/folkpartisterna) in och tog på sig statens roll. Det är inte direkt optimalt i en demokrati och jag förklarade att makten över staten måste kunna tas över av ett annat parti om det vinner valet. Det var intressant att deltagarna på kursen nickade väldigt instämmande när jag pratade om det.
.
De frågor vi har fått har handlat mycket om hur vi socialdemokrater kunde förlora valet 2006, om vi kan avsätta vår partiledare på en partikongress, om hur vi arbetar i opposition med mera. Deltagarna har väldigt bra koll på svensk politik i allmänhet och svensk socialdemokrati i synnerhet, vilket är kul.
.
På dagens andra pass i eftermiddag ska vi gå igenom bland annat hur våra kongressombud utses, hur de jobbar innan, under och efter kongressen samt hur våra personval går till. Vi kommer även att prata om hur vi jobbar med jämställdhet bland annat genom kvotering, något som inte förekommer här...i deras partistyrelse finns till exempel inte en enda kvinna.
.
Bilderna nedan:
.
1.) Vår chaufförs pistol. Många bär pistol här, men betydligt färre än när jag var här 2005.
.
2.) Två kvinnor i Suleymani. De allra flesta kvinnor här bär inte slöja, det är faktiskt rätt ovanligt att se någon med sådan klädsel som hon till vänster på bilden.
.
3.) Jag in action på utbildningen.
.
4.) Jag in action igen med deltagarna. Längst bak på bilden ser ni att vi har översatt våra OH-bilder till kurdiska.





Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , och annat intressant

6 kommentarer:

Osman sa...

Tjena Claes!

Helt rätt att vara öppen och rak vad gäller de brister som av naturliga skäl finns bland partierna i Kurdistan/Norra Irak. Det är viktigt att partierna är varse om att man har "koll på" dom! Jag tycker att det är lysande att att demokratin sakta men säkert stärks i irakiska Kurdistan. Samtidigt så sker en viss demokratisering i östra/sydöstra Turkiet och nu ska man försöka färdigställa GAP-projektet som alla är överens om kommer att ge kurderna arbetstillfällen och en ökad välfärd i allmänhet. Jag tror även att ett mer demokratiskt irakiskt Kurdistan kommer att bana vägen för mer demokrati och rättigheter för kurderna i såväl Turkiet, Syrien som Iran.

En sak som jag är nyfiken på är frivilligorganisationers, föreningar och andra civila och opolitiska krafters roll i det kurdiska samhället. Finns det många frivilligorganisationer och föreningar som aktivt tar plats i samhället?

Sen är jag självfallet nyfiken på hur man skyddar utsatta kvinnor. Finns det kvinno härbärgen där dessa kvinnor kan bo och leva och är de skyddas?

Lycka till där nere nu och hoppas att ditt jobb är givande!

Claes Nordmark sa...

Tack Osman för din uppmuntran, dina synpunter och dina frågor.

Angående frivilliga organisationer och andra så har jag inte varit i kontakt med några sådana, men jag har å andra sidan i stort sett bara hållt i utbildningar i interndemokrati/kongressdemokrati här för PUK och inte haft så mycket tid att diskutera andra frågor. Jag ska försöka undersöka din fråga under tiden jag är här.

Angående hur man skyddar utsatta kvinnor så finns det speciella härbärgen för sådana. Det är både kvinnoorganisationer och statliga organisationer som skyddar dessa kvinnor (sådana som har skiljt sig, är förföljda o.s.v.) från hederrelaterat våld. Jag har själv inte besökt något sådant hem, men har fått dem utpekade för mig när vi åkt bil genom staden. Det finns dock en del att göra vad gäller jämställdheten här, men viljan till förändring finns även om det kan ta lite tid.

Ibo sa...

Åter igen härliga bilder:)
Som sagt en bild säger mer än tusen ord:)!

Tack för bilderna:)

Claes Nordmark sa...

Ibo: Tack!

Ulrika Clevesjö sa...

Wow, Fredrik Ljungberg, vilken komplimang! :)

Kul och intressant att läsa om allt ni gör och allt som händer. Roligt med alla bilderna också.

Claes Nordmark sa...

Ulrika: Jo, men jag tar komplimangen med en stor nypa salt... ;-) När brorsan var i Indien tyckte indierna att han var lik David Beckham...