lördag, februari 23, 2008

Åter till Turkiet och åter till Irak

Nu är det mer eller mindre klart att jag ska till Turkiet i månadsskiftet april/maj och till irakiska Kurdistan i slutet av maj.

Resan till Turkiet går med Svenska stödkommittén för mänskliga rättigheter i Turkiet (SSKT). Kommittén består av riksdagsledamöter från samtliga partier och jag är sekreterare. Vi ska bland annat arrangera ett demokratiseminarium i staden Diyarbakir, besöka några mindre städer runt Diyarbakir, besöka det turkiska parlamentet i Ankara och sen stanna till i Istanbul.

Resan till irakiska Kurdistan sker på en begäran av PUK:s ledning. PUK är Iraks socialdemokratiska kurder och de har bett om hjälp av socialdemokraterna med hur man arrangerar en partikongress. Datum är ännu inte spikat, men allt tyder på att jag och socialdemokraternas försteombudsman i Göteborg åker ner i slutet av maj för att utbilda PUK:s partiledning. Hoppas dock det lugnar ner sig lite i området innan vi ska dit, för just nu är det lite väl oroligt.

Jag ser verkligen fram emot båda dessa resor - och som pricken över i:et lyckades jag få tag på biljetter till kultbandet Kiss spelning på Stockholms stadion den 30:e maj! ;-)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

6 kommentarer:

Andreas Jonson. sa...

Åk inte för långt till gränsen nu va ;)
Lycka till med resan!
By the way, jag bloggar flitigt ang. Turkiet-Irak invasionen så läs gärna!

Ibo sa...

Lycka till:)

Hoppas det blir några bilder från resan :)!

Claes Nordmark sa...

Tack båda två!

Det ska bli en så lugn resa som möjligt och självklart kommer det bilder på bloggen ;-)

Orolig Osman sa...

Passa även på att fråga DTP ledamöterna varför det var så jävla nödvändigt för PKK att korsa gränsen för ett par månader sedan och döda sammalagt 30-40 soldater.

Passa även på att fråga vade deras roll i riksdagen är om dom nu betraktar PKK som ett fredligt politiskt parti.

Så jävla trött på den här kriget som faktiskt PKK, kanske för första gången under krigets historia, har visat sig vilja ha mer än den turkiska militären.

Och ge Talabanis gubbar en kram från mig för att dom hjälper Turkiet i kampen mot PKK.

Och träffar du Talabani så kan du passa på att fråga honom varför han öppet uppmanade kurderna i Turkiet att rösta på AK P innan valet förra året.

Barzanis vill gärna ha PKK i Kandil området. Det ligger väl inte i hans intresse att PUK får ta över dom delarna.

Däremot ligger det i PUKs intressen att bli av med PKK som Barzani verkar vilja utnyttja mot såväl Turkiet som PUK.

Och så kan du passa på att fråga dig själv hur de krafter som vill ha en lösning av kurdfrågan ska få sin röst hörd när PKK öppet uppmanar kurdiska ungdomar till att begå terrordåd i turkiska städer.

PKK som DTP öppet försvarar.

Så jäkla trött. MHP hundarna har ta mig fan visat sig vara mer demokratiska än vänsternationalisterna i DTP: Och jag som trodde att DTP skulle stå bakom AK P efter valet. Ack så satans fel jag hade. Det slutade med att PKK och DTP förklarade krig mot AK P.

Mycket spännande resa som du ska göra. Ser verkligen fram emot dina bilder och din lägesrapport. Konsten att återge det du upplever och hör på ett objektivt sätt behärskar du verkligen. Detta trots att du är en sosse. :)

Lycka till på resan!

sakine sa...

Claes, önskar att jag kunde få följa med! Hojta till om ni någonsin behöver en journalist i resväskan ;)

Claes Nordmark sa...

En journalist är alltid bra att ha... ;-)