torsdag, januari 24, 2008

Kurdgalan 2008

Har precis kommit hem från årets kurdgala som anordnades av KRG (Kurdistan regional government, alltså den "lokala" kurdiska regeringen i irakiska Kurdistan). Precis som ifjol var det en helskön tillställning! Väldigt vacker musik och en Özz Nujen som återigen var konferencier och levererade sylvassa skämt med glimten i ögat. Moderatministern Sven-Otto Littorin var där och han fick ta emot en del hårda - och roliga - skämt från Nujen, som att han bara vill sätta kurderna i slavläger o.s.v.

Mona Sahlin på Kurdgalan (fotograf: Gurgin)


Årets kurd blev en organisation vid namn Komak, som arbetar för barns rättigheter i de kurdiska områdena i Mellanöstern. Det tycker jag var en värdig vinnare. Årets kurdvän blev musikern Lars Demian. Hederspriset gick till vänsterpartisten Ulla Hoffman som länge kämpat för kurders rättigheter och hon har en gång vid Riksdagens öppnande burit kurdisk folkdräkt - något som hon hade hamnat i trubbel för om hon gjort i det turkiska parlamentet och varit kurd (vilket hände med Leyla Zana som hamnade i fängelset, hon fick senare Europaparlamentets Sacharovpris).

Väldigt glad blev jag över att socialdemokraternas internationella sekreterare Ann Linde hade med sig Mona Sahlin till galan. Det är bra att Sahlin var där och visade att socialdemokraterna tar kurdfrågan på allvar. Över huvud taget tycker jag att de svenska partierna borde ge frågan större vikt. Nujen skämtade även med Sahlin när han frågade henne om hon hade en trevlig kväll. Självklart sa hon att det var en väldigt trevlig kväll. Nujens kommentar: "Det säger du bara för att vi ska rösta på dig i nästa val!". Skön kille ;-)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , och annat intressant

9 kommentarer:

Zinat Pirzadeh sa...

Özz: "Det säger du bara för att vi ska rösta på dig i nästa val!". Ha ha...

Özz är grym och det finns bara en ÖZZ!

Hälsningar,

Hans Kollega,

Zinat :)

Anonym sa...

Ja, det var en härlig kväll. Det var riktigt roligt att se många partivänner på plats.

Vilken musik! Vilka uppträdanden! Tummen upp för KRG och för alla de individer som arbetade med att ge oss alla en trevlig kväll.

Vi får ses och höras lite oftare Claes... nu när jag är i krokarna.

/Chiya

Claes Nordmark sa...

Zinat: Hej tjejen!

Ha, ha, jag har aldrig sett dig och Özz tillsammans på scen men kan tänka mig att ni rockar tillsammans!

P.S. Du kommer väl ihåg att rösta på oss i nästa val? ;-)


Chiya: Instämmer! Och min favorit var killen med den kurdiska trumman, han var otroligt duktig. Ses och hörs!

Ibo sa...

Väldigt:) trevligt och modigt av Mona Sahlin vågade besöka detta gala:).

Jag beundrar faktiskt Mona:) hon
har alltid vågat stå upp för de svaga i samhället och världen.

Hade redan velat se henne som partiordförande efer Ingvar Carlsson.

Synd bara att den Turkiske ambasadören inte närvarade vid galan och visade sitt stöd för Kurdistans Regionala regering.

*ler*

Ibo sa...

Claes har du hört talas om det så kallade "ergenekon" rättegången i turkiet? Där tydligen högt uppsatta
personer inom den turkiska militären
och den civila apparaten greps för planering av mord på nobelpristagaren Orhan Pamuk?

Här en artikel jag hittade på tidingen today zaman.
Skrämmande

http://www.todayszaman.com/tz-web/detaylar.do?load=detay&link=132507

Andreas Jonson. sa...

Ibo
Har skrivit en kort inlägg om "ergenekon" i min blogg, läs gärna.

Anonym sa...

De planerade inte att enbart mörda orhan pamuk, utan främst de högsta o kändaste kurdiska politiker! Ex, leyla zana, osman baydemir, ahmet turk o några till!

Ibo sa...

Detta är ett så stort steg mot ett
demokrati i Turkiet. Vi minns alla hur två militärer strax efter mordet
på den armeniske jorunalisten stolt
poserade med mördaren.

Att den turkiska staten vågar
ta itu med dessa farliga element inom etabilismanget är helt otrolig, jag kan fortfarande inte tro att det är sant.

Vore det inte på sin plats att PKK nu började trappa ned sin våld?
och DTP började arbeta för kulturella rättigheter än istället
för att endast göra sin plats omöjlig i parlamentet?

Det skulle inte förvåna mig om PKK gjorde några spektakulera bombdåd
eller liknande bara för att vända
på opinionen och få turkarna att
se dessa gripna turkiska tjänstemen och militärer som hjältar istället för de terrorister de är.

Jag vill uppmana min kurdiska vänner att sluta låta sig hjärntvättas av PKK högsta ledning och falska agenda. Vill ni engagera är i den kurdiska frågan finns det mängd kurdiska organisationer, media, kulturella föreningar som arbetar demokratiskt och som sätter
mänskliga rättigheter högt på sin
dagordning.

Sen måste ni också sluta se turkar som fiender, även de som är mest ultranationalistiska. För om vi börjar hata dem och kasta skit på dem sänker vi oss bara ned till deras nivå.

Om man däremot talar med dom och argumenterar för sin sak så att
det blir begripligt för exempel MHP sympatisörer.
Så kan man faktisktt nå långt utan att höja knytnävarna mot varandra.

Osman sa...

Ibo:

Jag blir tårögd när jag läser din kommentar.

Där har du vägen för ett östra Turkiet, ja kalla det Kurdistan, som blomstrar på alla plan.

DTP däremot föraktar jag efter valet. De svek demokratin i Turkiet men framförallt sina kurdiska väljare. De kommer att straffa sig i längden. Jag hoppas att ett nytt kurdiskt alternativ växer fram som kan uppvisa en enad front och arbeta för fler rättigheter för kurderna och ställa högre krav i Ankara.

MHP, ultranationalistera har visat att man besitter en högre demokratisk mognad än DTP. Det är fan illa.