söndag, januari 20, 2008

Kanada: Kallt, härligt & hockeytokigt

Jag var förra veckan på studieresa i Kanada med jobbet. Syftet var att lära oss mer om deras framgångar på det biomedicinska området och resan gav oss en hel del.

Hösten 1996 bodde jag i Vancouver, som skiljer sig en del från de städer vi nu besökte. Bilderna nedan föreställer en av de finare gatorna i Montreal, TV-tornet i Toronto, regler vid skridskobana samt borgmästaren Hazel McCallion i staden Mississauga.

Medan Montreal var platt, snöigt, lite småskitigt och franskt så var Toronto stort, fullt av höga och fräscha skyskrapor, rent och engelskt. Båda städerna var väldigt vänliga, men trots att båda städerna kulturellt hade mycket kanadensiskt gemensamt så var det samtidigt just två olika kulturer - en fransk och en engelsk. Kanadensare påminner väldigt mycket om oss svenskar bortsett från att de inte alls är miljömedvetna. En kanadensare berättade för mig att landet släpper ut mer skit som bidrar till klimatförändringarna än vad amerikanerna gör.

I en förkrossande majoritet av världens länder är fotboll oftast ett mycket uppskattat samtalsämne. I Kanada är det hockey som gäller. Hockey, hockey och ännu mera hockey. Våra svenska stjärnor är otroligt uppskattade och i Toronto är lagkapten Mats Sundin en halvgud.

I staden Missisauga hade de en borgmästare vid namn Hazel McCallion. Hon är åttiosex år(!) och har styrt staden i över fyrtio år. Hon såg lika gammal ut som hon var, men när hon pratade märktes det av att hon var solklar i huvudet. Vilken krutgumma! Hon var både trevlig och väldigt vettig.

Kanada är ett schysst land och dit åker jag gärna igen, men det visste jag redan eftersom jag som sagt har bott i Vancouver ;-)


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: