måndag, december 31, 2007

Besök på ishotellet

På mellandagarna passade jag, mor, far och bror på att göra en dagstur från Boden till ishotellet i Kiruna/Jukkasjärvi. Med bil tog det ca fyra timmar enkel väg, vilket en Stockholmare hade skrattat åt och sagt att "det är väl ungefär avståndet till närmaste granne däruppe" medan en norrbottning hade skrattat åt och sagt att "det är väl vad det tar med t-banan/pendeltåget/bilen till jobbet i Stockholm". Allt är relativt. Något som jag förresten gillar med att åka bil i nattsvart vinterlandskap långt ifrån städernas gatubelysning är att man på kvällstid får se en stjärnhimmel så klar och så vacker som ingenting annat.

Det är det sextonde året som ishotellet uppförs och det ser annorlunda ut för varje år. Det som fanns klart när vi var där var konsthallen, sviterna (lyxsviten var dock inte färdig), isbaren samt kyrkan. Bilderna visar i tur och ordning:

1. Ishotellets utsida.
2. Konstsalen.
3. Konstverk, de påminde mycket om Picasso.
4. Brorsan på en bädd i en av sviterna. Varje svit hade ett eget tema designat av en eller två konstnärer. Denna hade dröm-tema. De som sover över på sviterna får sovsäckar med sig som tål många minusgrader.
5. Jag på en bädd i svit med science fiction-tema.
6. Bädd i svit med drak-tema.
7. Iskyrkan, ljuset föll väldigt vackert därinne och i taket ser man en stor inristad snöflinga.
8. Jag framför isvägg inne i isbaren.
9. La famiglia på bartenderns sida av isbaren.
10. Våra drinkar görs i ordning i glas gjorda av is.
11. Ett skotskt par som skulle gifta sig blev fotade i isbaren. Ser kanske kallt ut, men temperaturen är konstant -5 grader i ishotellet.
12. Bonusbild: Jag som jultomten på julafton, tomtade för vänner som har barn i åldern då man fortfarande tror på tomten. Observera den coola rocken jag har. De av er som är gamla nog att minnas "Trolltyg i tomteskogen" vet vad jag menar när jag säger att jag ser ut som tomten Kostian från Sibirien... ;-)











Inga kommentarer: