torsdag, september 06, 2007

Rapport från irakiska Kurdistan

För ca en månad sedan skrev jag kort om att Xwendkaran (Kurdistan Student Association), PUK:s studentorganisation, skulle ha kongress i Suleymani. Jag missade den kongressen, men någon som var där var min goda vän Shoresh Rahem, som dessutom blev vald till internationellt ansvarig för hela Xwendkaran. Shoresh tillbringade en hel månad i irakiska Kurdistan och jag har här gjort en liten intervju med honom.

Shoresh, berätta lite om vilka städer du besökte och hur du upplevde situationen där!

– Jag besökte Duhok, Akre, Koya, Hawler, Halabja, Suleymani, Chamchamal och Kirkuk samt några andra små städer. Städerna har blivit större det ser man genom att massor med hus byggs utanför stadskärnan och husen blir bara större och vackrare. Priserna på varor har stigit. En koleraepidemi har spritt sig i södra Kurdistan och det finns många teorier om vad som ligger bakom det. Enligt kurdisk tv har sju personer dött i epidemin.

Hur var Xwendkarans kongress? Berätta hur det kändes att bli vald som ansvarig för hela organisationens internationella verksamhet?

– Det var väldigt stort. Komaly Xwendkarani Kurdistan, eller Kurdistan student Association, bildades av några unga medlemmar i PUK. Tusentals medlemmar har genom åren mördats av Saddam Hussein. I år firade Xwendkaran trettio år och det var organisationens sjätte kongress. Många ministrar och andra gäster var på plats och kongressen varade i tre dagar. 421 ledamöter fanns på plats och representerade 125 000 medlemmar. Jag valdes av en enhällig kongress till internationell ansvarig. Något som jag är nöjd med är att jag fick igenom fem av mina sju förslag. Efter kongressen åkte jag tillsammans med den nya styrelsen till olika städer där vi deltog på de lokala konferenserna. Det var mycket givande. Just nu jobbar vi på att skriva ett politiskt program som ska sträcka sig över två år. Jag blev också vald till PUK:s demokratiska byrås representant i Skandinavien samt ledamot för byrån i Europa.

Vad tror du om folkomröstningen (enligt paragraf 140 i Iraks författning) om vilken del av Irak som den oljerika staden Kirkuk ska tillhöra? Folkomröstningen ska ju enligt paragrafen hållas i november, tror du det är möjligt?

– Det är viktigt att veta att den irakiska konstitutionen har framröstats av det irakiska folket. Att den efterföljs är en demokratisk skyldighet. I den irakiska konstitutionen stadgas även just paragraf 140 som är ett försök på att lösa Kirkuk-frågan. Tanken är att en folkomröstning ska hållas i Kirkuk där kurder, araber, turkmener och kristna som bor i staden ska rösta om vilken del av Irak Kirkuk ska tillhöra. Detta har varit en svår process då terrorister har flyttat sin verksamhet till Kirkuk för att motverka folkomröstningen. Länderna runtomkring Irak är inte heller speciellt hjälpsamma, eftersom de har intressen i Kirkuk.

Under Saddams "arabiseringskampanj" flyttades många arabiska familjer till Kirkuk. Dessa har inte flyttat tillbaka, något som var kraven innan folkomröstningen skulle kunna genomföras. När jag var i Kirkuk sa man att fler arabiska familjer flyttat till Kirkuk på grund av oroligheterna i Bagdad, vilket jag har förståelse för. De flesta bomber som smäller i Kirkuk sprängs i de kurdiska områdena. Senast dödades 136 personer på en marknad. Jag besökte flera platser där det bomber hade sprängts. Utifrån de ställen som terroristerna spränger på märker man att deras mål inte är amerikanska eller irakiska soldater utan målen de väljer är för att skapa kaos bland civilbefolkningen. Besökte även en kompis till familjen som är polischef i Kirkuk, han visade upp några saker de hittat hos en terrorist. Det var hemmagjorda bomber och en rad förfalskade id-kort.

Det verkar vara en genomtänkt och välplanerad grupp som ligger bakom alla bomningar. Jag tror inte att folkomröstningen kommer att hållas i år. Förhoppningsvis kommer den att hållas i början av nästa år. Men om det ska vara möjligt måste tre saker ske:

1. Säkerheten i Kirkuk måste stabiliseras.
2. De arabiska familjerna som tvingades dit under Saddam Husseins tid bör få ersättning och åka tillbaka till sina städer samt att de kurdiska familjerna får ersättning och får tillbaka sina hus.
3. Människorna i Kirkuk bör folkbokföras

När dessa tre saker skett i Kirkuk så kan man genomföra en folkomröstning i Kirkuk. Det är också viktigt att veta att paragraf 140 inte bara gäller Kirkuk utan de gäller också städerna Xanaqin, Duz Qurmatu, Mosul med flera.

Tror du att den irakiska regeringen klarar att hålla ihop?

– Jag hoppas det. För en månad sedan hölls ett möte mellan de fyra största partierna i irakiska parlamentet. Dessa var PUK (vars ledare Jalal Talabani idag är president i Irak), KDP (vars ledare Masoud Barzani är president för irakiska Kurdistan), DAWA (ett shiaarabiskt parti vars ledare heter Al Jafari och idag innehar premiärministerposten i Irak) samt Majilis Aana (som också är ett shiaarabiskt parti vars ledare heter Abdulaziz Hakim). Majalis Aana innehar vicepresidentposten. Dessa fyra partier samt ett sunnimuslimskt parti har skrivit på ett samarbetsavtal. Så länge dessa partier håller ihop så tror jag inte att den irakiska regeringen kommer att splittras.

Tror du det är möjligt att USA kan börja ta hem sina soldater, eller skulle det bidra till ett inbördeskrig som är värre än idag?

– Den Irakiska armén bör stärkas och då kommer USA:s armé att kunna åka hem i små skaror. Idag är det relativt säkert i norra och södra Irak. Den brittiska armén lämnade inte Irak förrän de hade stabiliserat de södra områden de var ansvariga för och lämnade sedan över området till den irakiska armén. När hela Irak är stabilt kommer USA att lämna Irak, men innan dess kan de inte lämna Irak.

Du besökte även det ungdomscentret i Kirkuk som Kurdistans studentförbund (KSF) och S-studenter byggt i Kirkuk. Berätta, hur var det?

– Tidigare i år så förstördes vårt center i samband med en terrorattack. Idag har vi byggt upp centret och det går väldigt bra. Under juli och augusti har de hunnit med tio workshops och kurser i demokrati, jämställdhet och konfliktlösning. De har också kurser i dataanvändning samt engelska. Våra kurser är alltid fullsatta och sjuttio procent av deltagarna är kvinnor. Jag var till Kirkuk ett par gånger och deltog när de hade engelska kurser på centret. Deltagarna var mycket nöjda med centrets kurser. Jag fick äran att dela ut diplom på deras sista dag. Ett mycket spännande projekt tycker jag.

Andra bloggar om: , , , , , och annat intressant

Inga kommentarer: