torsdag, augusti 23, 2007

Utan Stockholm stannar Norrbotten

Skriver idag en gästkrönika på NSD:s ledarsida. Temat är att socialdemokraterna i Norrbotten (och hela landet) måste ha förståelse att vi socialdemokrater måste vinna Stockholm om vi ska ha en chans att vinna riksdagsvalet 2010. Gästkrönikan hittas här.

Andra bloggar om: , , , , , och annat intressant

12 kommentarer:

Christina Meltin Westerlund sa...

...och utan Norrland - Norbotten stannar Srockholm.

Inflyttad från Stockholm till Norrland

Claes Nordmark sa...

Instämmer till fullo, Christina! Och sist i gästkrönikan skriver jag just att utan Norrbotten stannar Stockholm.

Christina Meltin Westerlund sa...

Jag såg det Claes, men det kan aldrig nog poängteras. Överhuvud taget så är "bytänkandet" alltför stort både i Stockholm och Norrland. Är det månne en form av "hatkärlek"?

Claes Nordmark sa...

Ha, ha, "hatkärlek" är nog ett väldigt passande ord - i Stockholm kallas ju norrlänningar "bönder" och i Norrland kallas Stockholm för "fjollträsk".

Fredrik sa...

Hej Claes,

Om det är avhängigt av att ha ett S-styre i Stockholm för att det ska hända saker i Norrbotten så lär det nog stå still ett bra ta tag till. Jag tror Du är helt rätt ute när Du skriver att väljarkåren uppfattade det tidigare S-styret i Stockholm och ännu mer i riksdagen som fientligt inställd mot denna region. Så var fallet, och jag hoppas att Ni ändrar er bild på rikets huvudstad, hjärta och ekonomiska motor. Tror dock att Ni är för sent ute. Den blå vinden kommer nog anta orkanstyrka till 2010... Kanske tom i Sundbyberg ;) Vad gäller frågan Stockholm mot landsbygd, så återkopplar jag gärna till den ekonomiska motorn. Hackar denna motor, eftersätts infrastrukturen och satsningarna i Stockholm-Mälardalen som skedde under S-styret så blir dessvärre resten av landet lidande. Hela Sverige skall leva, och då måste hjärtat slå !

Fredrik sa...

...och ja, jag är medveten av att Stockholm är beroende av att det går bra för Norrland också. Vattenkraft och malmfält existerar som bekant inte i detta län...

Claes Nordmark sa...

Visst uppfattades (s) som stockholmsfientliga och visst har Stockholmsregionen varit eftersatt infrastrukturmässigt av regeringen - oavsett om den varit röd eller blå.

Men.

När det väl kommer till att leverera så är det (s) som har gjort det. Ta t.ex. Södra länken och Tranebergsbron m.m. Även vad gäller kollektivtrafik är det (s) som har levererat. Vi ordnade med finansiering till nya pendeltågsvagnar samt tvåhundra nya bussar till trängselskattens försöksperiod.

Om du inte håller med: Vilka objekt har levererats av (m)? Hur har (m) förbättrat kollektivtrafiken?

Fredrik sa...

Och Claes,

Tvärbanans förlängning från Alvik via Bromma Flyg och Sundbyberg till Solna... Tvärbanans förlängning från Hammarby Sjöstad till Slussen... Pendeltågstunneln under centrala Stockholm... Det händer lite ändå ! Ett av det mest populistiska inslaget av Val-bacon var väl ändå enhetstaxan i kollektivtrafiken ? Att det skall kosta lika mycket att åka från Norrtälje till Mölnbo som det skulle kosta att åka hem från Råsunda till Sundbyberg efter en AIK-match, ok? Dränerar bara pengar som skulle kunna göra att trafiken istället flyter och går i tid. Som flitig pendeltågsresenär må jag säga att det var lite si och så med tidspassningen i just detta trafikslag under S-styret...
Det enda positiva med enhetstaxan var att det var smidigt för spärrvakter, konduktörer och bussförare. Tycker det är lite väl att låta våra skattepengar finansiera en reform som bara gör det lättare att räkna på jobbet för dessa yrkesgrupper.

Claes Nordmark sa...

Du bör vara medveten att när du pratar om objekt som tvärbanorna m.m. så har inget beslutats om än. Allt ligger inom ramen för de så kallade "Cederschiöldsförhandlingarna" alternativt "Stockholmsförhandlingarna".

Angående Citybanan (pendeltågstunneln under Stockholm) så var den redan avtalad och klar, men den nya borgerliga regeringen stoppade bygget av den direkt efter valet (ett stopp som kostade skattebetalarna många, många miljoner). Då ville man än en gång utreda ett tredje ytspår. Utredaren , Hans Rhode, kom fram till precis samma sak som alla utredningar före han kommit fram till: ett tredje ytspår skulle innebära en alldeles för liten kapacitetsökning och Citybanan är det enda som gäller. Efter lite trixande med vad regeringen kallar "medfinansiering" d.v.s. kommuner och landsting i Mälardalsregionen tvingas vara med och betala för Citybanan (mycket mer än vad som avtalades med s-regeringen) som är en statlig angelägenhet, vilket innebär att skattebetalarna i Mälardalsregionen får betala för Citybanan tre gånger (skatten till staten, landstinget och kommunen) - allt för att regeringen ska spara pengar för att kunna göra skattesänkningar.

Enhetstaxan var knappast "populistisk" som du kallar den, det visar snarare på att du har dålig koll på hur det fungerar i större europeiska städer där man ofta har mer enhetliga taxor. Enhetstaxan var ideologisk och inte "populistisk", eftersom vi sossar (tillsammans med v, mp och även kd och c i landstinget) vill göra regionen mer integrerad och samtidigt skapa en större arbetsmarknad, vilket sker om folk kan resa över en större yta till ett schysst pris. Dessutom är det väldigt tydligt att den var bra för de som inte har flashiga jobb på Kungsholmen eller vid Stureplan, eftersom den som jobbar som t.ex. städerska och bor ute i förorten genom enhetstaxan på en lördag kunde ta pendeltåget in till stan med hela familjen utan att det kostade en förmögenhet och gå på museum (då var det gratis, men det har borgarna tagit bort). Vi socialdemokrater vill ha ett sammanhållet samhälle, något som gör det tryggare för oss alla - å andra sidan står moderaterna och borgerligheten som vill göra klassklyftorna större, något som gör sliter isär samhället och gör det otryggare.

Fredrik sa...

Ber om ursäkt ifall jag inte är lika berest som Herr Nordmark, men i de städer jag har varit finns iaf en koppling mellan avstånd på resan och priset.
Ytspåret: Skattepengarna skall man få valuta för, då tittar man på alla lösningar. När sedan utredningen visar att tunneln är överlägsen ett ytspår, bra!
Ett tryggare samhälle: Klassklyftorna ökade under S-styret, pga av en misslyckad integrationspolitik, en misslyckad arbetsmarknadspolitik. Får vi inte dessa två element att fungera kommer vi inte få någon trygghet. Nu arbetas det som aldrig förr för att komma tillrätta med dessa problem. Ordf Persson tyckte ju inte ens att det här med arbetslöshet var något att diskutera i valrörelsen... Alla skulle med, mot bidragsberoende och utanförskap.

Claes Nordmark sa...

Men som jag sa så är det en ideologisk skiljelinje med om man vill så att säga göra regionen större eller ej. Dyra taxor gör inte regionen större, eftersom t.ex. arbetsmarknaden inte får tillgång till lika mycket arbetskraft. Dessutom låser man med dyra taxor fast folk ute i förorterna med syfte på att du pratar om integration.

Läste du det jag skrev? Hans Rhode kom fram till samma sak som alla utredningar före honom: Ytspåret var inte tillräckligt. Detta har alla utredningar visat och därför var det helt befängt av den borgerliga regeringen att trycka på stopp-knappen i onödan och därigenom slösa bort massvis med skattemiljoner. Oansvarigt och dumt och knappast valuta för skattepengarna!

Att man sedan har mage att påstå att man har "levererat" Citybanan efter att ha slösat bort dessa miljoner helt i onödan bara för att pungslå regionens befolkning på mer pengar till den är rent ut sagt magstarkt.

Alla i socialdemokratin höll inte med Göran Persson om att jobben skulle bli en icke-fråga i valet - och när han sa så på sitt första maj-tal gjorde han nog sitt största misstag som partiordförande.

Fredrik sa...

Claes,

Tycks ha retat upp Dig lite här... Men jag tror inte att man betalar enkelresor med enhetstaxa när man skall integreras/arbeta. Det brukar bli bättre med månadskort, iallafall om man tänker ekonomiskt... Jobbar man 5 dagar i veckan och tar sig ToR med SL, blir månadskostnaden lite drygt 800 kronor med enhetstaxa. För de 200 man sparar kan man ju t.ex unna sig ett museibesök. Och barnen får man ju ta med sig på kortet efter kl 12 på fredagar och över hela helgen ;). Tycker väl även jag att den sista utredningen var lite väl kanske... Dock tycker jag till skillnad från Dig att man gott kan kräva att regionen bidrar till en infrastruktursatsning som främst gynnar just Mälardalen. Visst finns det ett riksintresse med att tågen skall kunna passera huvudstaden utan problem, det inser även jag. Men de som kommer gynnas mest är ändå de som dagligen pendlar in och ut ur Stockholm för att jobba.

Sen kan jag bara konstatera att det tydligen är väldigt viktigt för Dig att skattebetalarna skall få stå för folks besök på muséer... Själv prioriterar jag skola, omsorg, sjukvård, rättsväsende, bistånd m.m, m.m... Själv går jag gärna på museum, och jag betalar gärna för detta intresse trots min ringa lön som underskötare på SöS. Skall staten subventionera allas intressen ? Själv samlar jag på Depeche Mode-CD:s, det vore bra fall jag kunde nyttja dina skattepengar till detta intresse ;)!

Och ja, jag tror även jag att det var GP:s största misstag. Tala om att lämna fältet fritt för attack.

Nu åker jag till Frankrike på semester och lämnar Din fantastiska blogg fri från inlägg för en vecka. Ha det så bra tills vi hörs igen !