söndag, augusti 19, 2007

Ingen pressfrihet för kurder i Iran

Den 16 juli dömdes de två kurdiska journalisterna Adnan Hassanpour och Abdolvahed "Hiva" Botimar till döden för att vara "Guds fiender". De båda hade 20 dagar på sig att överklaga domarna och sen skulle de hängas. Sedan dess har det varit märkligt tyst i media om hur det har gått för de båda. Reportrar utan gränser har inte heller uppmärksammat deras situation på ett tag, vilket antagligen betyder att inget nytt har hänt.

De anklagelser som riktas mot Hassanpour är att han spionerat och bedrivit "aktiviteter som undergräver den nationella säkerheten". Vore allt bra intressant att mer i detalj få veta vad som "den nationella säkerheten" i detta fall avser.

Att tysta journalister är ett klassiskt sätt att hindra kritiska röster mot makten och det är fruktansvärt illa att det sker. Att dessutom gå så långt att man utdelar dödsstraff för att tysta en journalist är rent ut sagt fördj-vligt. Omvärlden måste reagera hårdare mot angrepp på yttrandefriheten likt detta. Och Iran skulle må bra av en yttrandefrihetsrevolution.

Andra bloggar om: , , , ,

7 kommentarer:

Fredrik sa...

Att tysta kritiska journalister är ju något som sker på närmare håll än Iran även om det är lika vedervärdigt vad det händer. Vi i Sverige borde dock oroa oss över samma utveckling i Ryssland. Visst, man har inte dömt någon till döden i domstol, men lik förbannat sköts en kvinlig journalist/författare ihjäl, sannolikt av säkerhetstjänsten, bara därför att hon yppade kritik mot Putin och kriget i Tjetjenien. Detta leder oss in på din tidigare blogg om försvaret... Det är farligt att se positivt på utvecklingen i öster bara för att man skall kunna spara pengar på våra militärutgifter när utvecklingen är allt annat än positiv !

Anonym sa...

det är inte första gången länder som Iran, Turkiet o Syrien förtrycker, fängslar, o mördar civila kurder. Nu har två kurdiska jornalister blivit dödsdömda i Iran o det enda man gör är att kritisera Iran i media. Vill man hjälpa kurdiska mänskliga rättigheter borde man göra lite mer. Man kan ex. terror stämpla länder som tukiet, iran o syrien, istället för att stämpla den största kurdiska partiet som kämpar med sitt svett blod o liv för kurderna!!! Botan från Borlänge

Ibo sa...

Utveklingen i Ryssland är verkligen skrämmande.

Det håller jag med om.

Vad gäller Botan från Borlänge
så är jag kurd och tar helt avstånd
från PKK. Jag tror inte på våld.

Utan dialog. Jag vill heller inte ha en självständig nation. Bara våra kulturella rättigheter erkänns fullt ut som det skulle göra i vilken västeuropeiskt land som helst så är jag nöjd.

Det vill säga att jag kan åka till Turkiet och säga att jag är kurd från Kurdistan utan att betraktas av hat från turkar eller riskera problem med "rättvisan" i Turkiet.


Vad det gäller Iran. Jag tror att många Europeer inser inte att Iran egentligen är ett Asiatiskt Jugoslavien.

Många tror att i Iran bor det i huvudsak enbart perser men detta är fel. Minoriteterna tillsammans i Iran är större än Perserna.

De största minoriteterna är Azerer, Kurder, Loristanier, Balucher, Araber mfl.


Bland Minoriteterna är det bara Kurderna som historiskt aggresivt fört en befrielsekamp.

Azererna verkar än så länge inte vara särkilt motiverade att med våld kräva urträde ur iran. Trots att Iran gränsar till ett självständig Azerbadjan (Det bor fler Azerer i Iran än i det självständiga Azerbadjan)och trots nationalistiska strömningar från Turkiet

(azerer är ett turkfolk, och många turkiska ultranationalister bär fortfarande på drömmen att förena azererna med Turkarna, dock är skillnaden den att azerer är shia och turkar sunni)



Araberna i Khusestan för en kamp
men deras rörelse är inte så stor antar jag för att vara något rejält.

Hur det är med Balucherna vet jag inte.

Jag avskyr regimen i Teheran. Främst är det förtrycket mot kvinnorna som oroar mig mest. Avsaknaden av demokrati och kulturella rättigheter åt minoriteter är andra aspekter av den iranska samhället som är tragiskt.

När de auktoritära diktatorerna föll i det forna östeuropa så gick Tjeckien och Slovakien i skilda vägar på ett fredligt väg medan jag behöver inte nämna vad som hände i Jugoslavien.

Så frågan är hur kommer det att gå för Iran när diktatoren försvinner?

Kommer splittringen ske på ett fredligt sätt eller på ett våldsamt sätt?
Om det senare hur kommer världen att reagera i sådana fall?

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Claes Nordmark sa...

Ovanstående kommentar är borttagen p.g.a. den var ett osakligt påhopp på någon. Står tydligt i mina kommentarsregler att sånt inte accepteras.

Anonym sa...

vi som läste det tyckte inte att det var ett osakligt påhopp! men men, det börjar bli ett dagis här oxo. Besvikna läsare från Borlänge

Claes Nordmark sa...

Kommentaren som togs bort var ett personangrepp, sånt hör inte hemma på min blogg eftersom JAG enligt lagen blir ansvarig för allt som publiceras på den. Diskutera sakfrågor istället så tas inte kommentarerna bort.