måndag, juli 23, 2007

Valdagen i Turkiet vid gränsen till Irak

Är nu tillbaka i Diyarbakir och batterierna är helt slut. Valdagen blev fruktansvärt intressant. Chauffören körde oss runt till 6-7 byar i närheten av gränsen till Irak. Vi var förresten till och med in i Irak c:a 20 meter, eftersom vägen i ett pass snirklade sig över gränsen. Om en timme ska vi träffa Adbullah Demirbas, kommunalrådet i stadsdelen Sur i Diyarbakir som ville att information från stadsdelen skulle finnas på samtliga minoritetsspråk såsom kurdiska, assyriska/syrianska och armeniska. Högsta domstolen valde att avsätta honom och upplösa hela fullmäktige på grund av detta.

Igår var vi som sagt runt en hel del. Här följer lite gererella intryck, hinner tyvärr inte skriva så mycket mer just nu - mer kommer de närmaste dagarna.

De partier som gått bäst i Sirnak-provinsen, som ligger vid gränsen till Irak, var utan tvekan AKP och DTP:s oberoende kandidater. I Sirnak finns tre platser i parlamentet varav en gick till AKP och två till DTP:s oberoende kandidater. En positiv överraskning var att trots att det var många militärer närvarande i direkt anknytning till vallokalerna så fick vi inte så många rapporter om att de lagt sig i - förutom att deras själva närvaro såklart kan kännas obehaglig för invånarna. Mer om militären i kommande inlägg. Ett annat problem är att i många av byarna finns det så kallade "byledare". Dessa har stort inflytande över hur folk röstar, vilket inte är bra.

Ser även att både Bildt och Reinfeldt ser positivt på valresultatet, så gör även jag. AKP har inte genomfört de reformer som borde ha gjorts så har det gått framåt. Positivt även att många av DTP:s oberoende kandidater tog sig in. Det har nämligen inte funnits kurdiska representanter i parlamentet sedan 1994 . Var förresten med på P1 imorse i c:a tio minuter, men minns inte vilket program jag var med i...är som sagt rätt trött... ;-)



























































Andra bloggar om: , , , , , , , och annat intressant

16 kommentarer:

Sven Holmström sa...

"Ett annat problem är att i många av byarna finns det så kallade "byledare". Dessa har stort inflytande över hur folk röstar, vilket inte är bra."

Dessutom finns det ju de stora religiösa ordnarna (tekniskt sett förbjudna, men det är ju ingen hemlighet vilken ordern AKP:s ledarskap tillhör) där hundratusentals kan ändra sin röst efter vad den religiöse ledare (shejk) anser är lämpligast för tillfället. Det är en ganska viktig faktor, som jag har sett ganska lite om i svensk media.

MSF sa...

Bra synpunkter Sven.

Bland kurder i östra Turkiet är det vanligt att KLANLEDAREN (man tror att det finns typ 45 klanledare i östra Turkiet bland kurder)BESTÄMMER vad den övriga kurdbefolkningen ska rösta på...det är oftast kurdklanledaren som äger hela byn därmed kurdarbetarna och självklart har han inflytande över sina egna landsmän...

Det här brukar man inte prata så mycket om i svensk media...kurdjournalister som Dilsa Demirbag, Mustafa Can, Kurdo Baksi borde taupp denna problematik i sina tidningsartiklar...

Sven Holmström sa...

Fenomenet finns ju i alla fall, fast jag vet inte hur dominerande det är.

Mustafa Can är hursomhelst kanske Sveriges mest begåvade journalist. Jag blir alldeles glad varje gång jag läser nåt av honom.

Claes Nordmark sa...

För upplysning: Personen som har skrivit kommentaren under namnet ”msf” heter inte så, utan kallar sig själv vanligtvis för ”Bozkurt”, vilket är turkiska för ”gråvarg”. Gråvargen är en stark symbol för de turkiska ultranationalisterna, vilket är den skara som Bozkurt tillhör. Om någon tvivlar på att Bozkurt är ultranationalist rekommenderar jag att denne läser diskussionen som jag hade med Bozkurt i ett av mina äldre inlägg som hittas här. Där tar Bozkurt inte avstånd från mordet på den armeniske journalisten Hrant Dink, ett mord som hyllades av ultranationalisterna.

När ni läser kommentaren av ”msf” ovan rekommenderar jag er därför att ta det med en stor nypa salt.

Bozkurts blogg hittar ni här. Tidigare fanns där filmer med turkisk sång och turkiska soldater som traskar omkring i bergen i sydöstra Turkiet - alltså ultranationalistisk romantik - men de har Bozkurt av någon anledning tagit bort.

MSF/Maria sa...

Hej Claes

Nu vet jag inte vad det ärBozkurt du pratar om men jag tycker att det är väldigt FULT av dig att du ska rekommendera dina läsare att ta vissa inlägg på allvar men andra på mindra allvar...

Jag tycker personligen att i ett demokratiskt samhälle finns det plats för alla åsikter och de ska respekteras utan att du ska behöva ange inriktningen...

Jo, apropå personen bakom MSF så kan jag avslöja att jag är en salig blandning av kurd,svensk och turk. Jag heter förresten "Maria=Meryem". Jag är delvis uppvuxen i Turkiet och delvis i Sverige så jag utgår ifrån att mina kunskaper om Turkiet är betydligt större än dina...

Apropå MHP så har de en varg (bozkurt) som symbol och anledningen till att de har fått så mycket röster i år är att de är dels emot EU (tro eller ej men det finns även grupper i Turkiet som är emot EU- i likhet med 49% av svenskarna som var emot EU år 1994) dels för att PKK-kurdterrorismen har nått skyhöga nivåer i östra Turkiet. Varje dag mördas 2-3 turkiska soldater av PKK-kurdterrorister vilket av ngn konstig anledning inte rapporteras i svensk media...Hrant Dink var de däremot duktiga på att rapportera.Jo, MHP (ultranationalistiska partiet) vill att man gör ngt mer konkret åt terrorismen för det har varit en väldigt tragisk och smärtsam historia för oss familjer som har förlorat en av sina familjemedlemmar pga terrorismen!!!

Claes, jag rekommenderar dig följande länk för att du ska första vikten av PKK-kurdterrorismens svåra följder. I länken finns det ett axplock av mördade turkiska soldater. Klicka på fliken "detay" och läs deras namn, efternamn, födelseort, födelseår samt årtal då de mördades av PKK-kurderterrorister:

http://www.sehitlerolmez.net/sehitler.php

MHP har just av dessa två anledningar fått så många mandat i parlamentet.

Jaag har själv släktingar, allt från lärare, arkitekt, designer, läkare, banktjänstamän som aldrig har varit faschister eller våldsamma (som vissa av er gärna vill kalla de för) som har röstat på MHP (ultranationalisterna)

PS! En del av mig är kurd men jag tillhör inte dessa poltiskaktiva:) kurder dvs aktiva eller passiva anhängare av PKKare som har flytt till Sverige i slutet av 70- och början av 80-talet.

En av mina föräldrar kom hit för att studera på uppsala unversitet på 60-talet...så far är svensk, mor är halvkurd/halvturk.

Mvh
Maria

Claes Nordmark sa...

Maria/msf/cert: Ok, du var inte "Bozkurt" - jag ber om ursäkt för att jag trodde det. Men hur kommer det sig att du skriver under olika namn? Det är väl enklare att undvika missförstånd i en diskussion med dig om du kort och gott håller dig till "Maria"?

Att läkare, banktjänstemän m.fl. röstar på ett parti behöver inte betyda att det står för en sund politik.

Förresten, vad får dig att tro att jag försvarar våldshandlingar? Dessutom vill inget av de stora partierna i Turkisk politik idag inte göra något åt de våldshandlingar som fortfarande utförs = det går hur bra som helst att rösta på ett annat parti än MHP, vars partiledare viftade med en repsnara på valmötena för att visa att han ville hänga den fängslade PKK-ledaren Abdullah Öcalan om MHP kom in i regeringen... Men det kanske är vad som menas med att "göra något konkret åt terrorismen".

msf sa...

Jag tycker att jag bor i ett fritt land...och jag får bestämma själv vilket eller vilka alias jag vill använda.Cert eller msf! Det är upp till mig och du har ingen rättighet att inskränka andra människors frihet.

MHP har fått 14% av turkiska väljarnas röster vilket motsvarar 5 miljoner väljare...

Det är INTE upp till dig att bestämma om de för en sund politik eller inte. Uppenbarligen så har 5 miljoner turkiska väljare förtroende för dem och de är folkvalda!!!.

Jag skulle gärna vilja se källa som visar att MHP partiledaren viftade med en repsnara för att markera att världens VÄRSTA TERRORISTLEDARE Abdullah Öcalan
( åtminstone en av dem) som har tagit 40 000 människors liv ska hängas...

Claes Nordmark sa...

Hmm. Först säger du att jag inte har rätt i att "inskränka andra människors frihet" när jag frågar dig om det inte vore mer praktiskt att du använde dig av ett alias istället för tre för att det ska bli lättare att undvika missförstånd.

Sen säger du att jag inte får ha åsikten att MHP inte står för en sund politik. Kan du se att du säger emot dig själv angående inskränkning av andras frihet när du inte tycker att jag får tycka så? Oavsett om samtliga innevånare i Turkiet hade röstat på ultranationalistiska MHP har jag i yttrandefrihetens namn rätt att tycka att det partiet står för en väldigt osund politik, eftersom vi i Sverige - till skillnad från Turkiet - har en yttrandefrihet värd namnet.

Tycker du att mordet på den turkisk-armeniske journalisten Hrant Dink var ok?

msf sa...

Tro eller ej men väljarna i Turkiet, i alla fall de som röstade på MHP (6 miljoner människor) är också FULLT KAPABLA att avgöra om MHP står för en sund politik eller inte...

OBS!
Jag sade inte "du får inte tycka" utan jag sade "det är inte upp till dig att bestämma..."

Du får tycka precis vad du vill men sedan får du räkna med att du får motargument...

6 MILJONER MHP väljare i Turkiet använde sin fulla rätt beträffande YTTRANDEFRIHET (åsiktsfrihet) och du får helt enkelt finna dig i det faktum att MHP är Turkiets tredje största parti.

P.S. Jag använder inte 3 alias utan 2(cert och msf) och ditt tidigare missförstand kan INTE bero på mitt alias för jag använde INTE alias Bozkurt eller ngt som ens liknar det för att du ska uppmana dina läsare att inte ta mig på allvar..Var det den svenska yttrandefriheten förrresten som peppade dig att tala om för dina läsare vad de ska tro på eller inte tro på !?

Sluta begränsa dina läsares åsikter.Punkt och slut!

Du verkar ha kort minne...du glömmer bort att min far är svensk...så jag uttalar mig om Turkiet också i egenskap av mina svenska gener...

msf sa...

Vilken fråga!?

Tycker du att mordet på Hrant Dink var ok!?

Svar: Självklart inte!

Det var jätte synd att 17 åringen som mördade honom tog väldigt illa upp när Hrant Dink uttalade sig om att Turkiskt blod ska vara smutsigt och armeniskt blod ska vara rent...

MEN jag tycker det är MINST LIKA BEKLAGLIGT att 40 000 människor har förlorat sina liv pga PKK Kurdterrorismen de senaste 20 åren.Fortfarande dör 2-3 turkiska soldater VARJE DAG i östra Turkiet... DERAS liv är värda minst LIKA MYCKET SOM HRANT DINKS!

Dessutom så skulle jag vilja att svensk media skrev artiklar om kurdterrroismen också ty PKK-terrorismen har nått skyhöga nivåer i östra Turkiet...

Hrant Dinks liv var jätte viktigt vilket framgårav det faktum att man rapporterade i flera dagar i svenska tidningar och TV men det verkar inte vara lika viktigt med turkiska soldaters och andra civilas liv som går förlorade pga kurd/PKKterrrorismen...

Claes Nordmark sa...

Förlåt, insåg precis att jag missat att ge lite länkar till MHP:s partiledares (Devlet Bahceli) önskan att avrätta Öcalan. Först DN och SvD:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=671774
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_16318758.asp

Sen en mer utförlig artikel i Asia Times som berättar om hur Bahceli kastar ut rep till publiken som han tycker att regeringen ska hänga Öcalan med:

http://www.atimes.com/atimes/Middle_East/IG18Ak01.html

Jag har aldrig ifrågasatt att MHP är Turkiets tredje största parti, jag har ifrågasatt deras politik som synnerligen osund.

Om jag var emot yttrandefrihet skulle jag tagit bort dina kommentarer istället för att låta dig skriva vidare.

Jag tycker alla människors liv i hela Turkiet är värda lika mycket, både soldater, "PKK-terroristers" och Hrant Dinks och jag förstår fortfarande inte varför det låter på dig som att jag skulle försvara våldshandlingar.

Du verkar dock ha missuppfattat vad Dink egentligen sa. Myten som sprids är just det du säger, att han skulle ha sagt att det armeniska blodet ska vara rent och det turkiska smutsigt. Det han egentligen sa var en uppmaning åt armenierna. Han sa att de inte skulle hata turkarna, eftersom det hatet i sådant fall skulle förgifta deras eget blod. Det han menade var alltså att armenierna inte skulle hata turkarna. Att han skulle ha sagt att det turkiska blodet var förgiftat är en myt som ultranationalisterna har spridit efter att de gjorde en medveten feltolkning av vad han verkligen sa.

Mitt minne fungerar fint tack. Jag är inte speciellt intresserad av varifrån dina eller någon annans "gener" kommer för att lyssna på någons åsikt. Jag lyssnar hellre på innehållet i åsikten än på varifrån personens föräldrar kommer.

JustiPati sa...

Bäste Claes,

som jag skrev tidigare till dig gällande Bozkurt så går det inte att argumentera med enkelriktade människor. Hur ska du förklara musik som kommer från en stereo anläggning till en person som har bara hörsel i ena örat? Det kommer bara att resultera i svar som kommer ur Maria eller Bozkurt, nämligen i mono. Du frågar en konkret fråga om Hrant Dink så kommer ett svar från Maria:

"Svar: Självklart inte!" MEN fortsätter citat "Det var jätte synd att 17 åringen som mördade honom tog väldigt illa upp när Hrant Dink uttalade sig.."

Det var alltså synd att ett missförstånd uppstod och det blev en olycka i arbetet. Så kommer en som har ett öra att uppfatta Mozartsverk som vi andra, vilka är begåvade med två öron, upfatta nyanserna. Liknande svar får man av dessa typer om folkmordet på det kristna, dvs det var krig (definition av krig=två jämbördiga parter i konflikt) och det är beklagligt att lite civiltfolk gick åt spillo, m.a.o. olycka i arbetet som man får räkna med. Maria mfl är super duktiga på att räkna förlusterna på turkar och glömmer den andra sidans stora förluster. Maria, Bozkurt och deras geliker vill som sagt handla konkret genom destruktion såsom hängning av individer eller utrotning av folk. Lägg märke till i både Maria och Bozkurts inlägg att bägge har en gemensam nämnare nämligen att nivån på självkritiskhet är lika med noll. Allt de tror på är de facto och optimum. Av egen erfarenhet så bör man kanske inte lägga ner tid på dessa typer av människor, utan använda tiden till med värdefullare konversationer med människor som har två öron att lyssna med. Till sist vill jag säga att jag håller med dig och stödjer dig i dina åsikter.

Claes Nordmark sa...

justipati: Vettig observation och tack för ditt stöd!

Förresten, minns att du bad mig kolla lite om det finns många kristna kvar i sydöstra Turkiet när jag var där. Svaret är att det gör det tyvärr inte. Efter massakern på kristna utförd av bl.a. turkar och kurder i början av 1900-talet flydde de flesta därifrån och väldigt få har återvänt efter det.

JustiPati sa...

Tack för förfrågningen Claes. Svaret var väntad, men det jag var mer intresserad var om den gemene mannen/kvinnan i området kände till att det bodde kristna i området inte så länge sedan, vilka dessutom var i majoritet i området. Skulle vara intressant att veta deras version över vad som hände med dessa mäniskor? Som sagt tack än en gång för ditt engagemang.

Ibo sa...

Känna JustiPati. Jag kan säga lite om
kristna från det området jag kommer ifrån. Jag är född i Staden Batman men mina föräldrar är från byn grisira. Min far berättade för mig att på min farfars tid var byn grisira bebodd till hälften av kurder och till hälften av armenier.

Och att byn tillhörde från början armenierna och att den skulle fått namnet från en armenisk prinsessa.

När jag frågade min far vart armenierna tog vägen. Så ha han att efter folkmordet så flydde de flesta eller deporterades.
Min Farfar ska tydligen ha hjälpt den armeniske hövdingen att gömma sig från de turkiska militärerna och de kurdista nomadstammarna som hjälpte dem.

Jag skäms som kurd över att kurderna varit delaktiga i detta.

Men blev stolt över att min farfar hjälpte armenierna.
Men jag tycker samtidigt att det är fruktansvärd tragiskt att så många kristna fått ge sig av från exempelvis midyat. P.g.a av muslimska kurder har mer eller mindre jagat ut dem.
Man känner sig inte direkt stolt.

JustiPati sa...

Hejsan Ibo. Det glädjer mig att höra att det finns människor som dig vilka har hjärtat på rätt sida och samtidigt ha stoltheten kvar i behåll. Jag hoppas att majoriteten av kurder erkänner, liksom du gör, sin skuld i detta tragiska folkmord i moderntid. Jag hoppas också ni kurder på ett aktivt sätt rentvår er skuld och försöker gottgöra genom att skydda de få kvarvarande kristna i området. Jag vet att dessa kristna lider mycket genom att vara i kläm mellan turkiskastaten (-militären) på ena sidan och kurdiskaseparatister på andra sidan. Jag önskar innerligt om du kunde förmå dina landsmän att sprida kunskapen på dessa övergrepp som pågår dagligen i området.

Såg också videoklippen med Öcalans rep, som Claes Nordmark har på sin sida, från MHPs valrörelse och tro mig jag var riktigt spyfärdig. Jag äcklades ännu mer då jag såg den folkmassa som viftade med den blodröda (blod från min släkt och miljoner andra kristna eller minoriteter som de lycktas utrota) turkiska flaggan. Nu när vi nu efter valet vet att detta vidriga parti fick mer än 10% av rösterna, kan man tyvärr inte mer än att konstatera: Turkiet har ytterligare några hundra år kvar att bli mäniskor.