måndag, juli 16, 2007

Till parlamentsvalet i Turkiet


Nu är det klart, jag ska åka till Diyarbakir under det Turkiska valet. Reser dit nu på torsdag, valet är på söndag och sen hem på tisdag. Det blir spännande att komma till Diyarbakir igen. Jag har varit där två gånger förut, 2004 då jag var ordförande för Utrikespolitiska föreningen i Uppsala och 2005 då jag åkte igenom staden på väg ner till Irak/Irakiska Kurdistan för s-studenters räkning då vi rekade för att starta ett ungdomscenter.
.
Läget i landet är småspänt, eftersom ultranationalisterna och militären inte är förtjusta i de förändringar som regeringen Erdogan och AK-partiet har genomfört bl.a. i syfte att få in Turkiet i EU. Jag kommer att blogga så mycket som möjligt från Turkiet och även lite innan jag åker. Undrar just om Diyarbakirs polischef kommer ihåg mig efter den lilla pratstunden jag och han hade på universitetet i Diyarbakir april 2004?

3 kommentarer:

Fredrik Malm sa...

splendid! Ska följa bloggandet. Erdogan var i Diyarbakir för några dagar sedan, den enda turkiska politikern som vågar sig dit. Jag gissar att ak-partiet kommer att ta rätt mycket röster där. De argumenterar för att oberoende Dtp inte kommer kunna förändra på allvar.

Ska bli intressant. Du får gärna kolla lite extra hur det går till när folk ska hitta oberoende kandidater på listan, det sägs att listan är två meter lång och de som inte kan läsa lär får det svårt att pricka rätt.

Anonym sa...

Claes, vilken fantastisk person du är!/S

Claes Nordmark sa...

Fredrik: Har också hört att AK-partiet argumenterar emot DTP. Förutom att listan med oberoende kandidater är 2 meter lång sägs det dessutom att det inte finns några nummer på kandidaterna, ett beslut som är fattat av ett enligt turkiskt parlament. Precis som du säger är det för att försvåra för analfabeter att rösta på deras DTP-kandidater... Lovar att hålla koll på listan och ska fota och lägga upp på bloggen om möjlighet ges.

Har även hört att militären som vanligt skrämmer upp folk ute i byarna så att de inte ska rösta på DTP eller AK-partiet, de vill föga förvånande att folk ska rösta på CHP eller MHP.

S: Tack ;-)