fredag, juni 08, 2007

Läkare, läkare...överallt läkare

Jag är en barnsligt stolt storebror. På bilden nedan håller nämligen lillebror i en anatomilektion vid Umeå Universitet. Han är färdig på läkarprogrammet om ett år.Jag är i Umeå denna helg, eftersom brorsans sambo tar läkarexamen. Brorsan skulle idag hålla i en anatomilektion och när jag likaså var i Umeå kunde jag självklart inte låta bli att gå dit och lyssna. Jag beundrar honom & alla som klarar av att sticka med nålar, behandla allvarliga skador och göra diverse undersökningar, något som jag själv inte skulle klara av.

En av mina allra bästa vänner är färdig läkare här i Umeå sedan något år tillbaka och bland det mest underhållande som finns är att lyssna på olika annorlunda situationer som min vän, brorsan och andra av deras läkarkompisar har varit med om.
.
Min vän berättade igårkväll om den gången när han som nybakad läkare skulle ta hand om ett par som skulle ha barn, på plats fanns även en väldigt erfaren barnmorska. Den gravida kvinnan hade någon timme kvar till födsel, så barnmorskan lämnade rummet för några minuter och min vän var kvar tillsammans med den blivande mamman och pappan.

Nu visade det sig att detta var kvinnans tredje barn och då brukar det gå mycket snabbare än när det första barnet ska födas. Helt plötsligt så var barnet på väg ut och hela huvudet syntes.

Det här var inte den första gången min vän förlöste ett barn, men att det skulle gå så snabbt var han inte beredd på. Han fick halvpanik och gick efter ett par handskar, men funderade då på om han istället skulle förlösa barnet direkt, mötte sedan pappans blick och insåg att han tappat kontrollen... Han gick då ut i korridoren och ropade "Hjälp!", varpå barnmorskan omedelbart kom dit. Mer "Scrubs" än "Cityakuten" alltså ;-)

På bilden ovan står det: "Det är skäl till panik... när läkaren kräks efter att ha tittat på dina röntgenbilder". Läkarhumor!

Förresten är det så bland kurder att har en person tagit läkarexamen så tilltalas han/hon alltid med "Doktor" före namnet (en vanlig företeelse i hela Mellanöstern). Men så pass imponerad av brorsan och kompisen är jag dock inte att jag kommer att börja kalla dem "Doktor"...då skulle de bli alldeles för kaxiga.

Andra bloggar om: ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

hehe, du är kul du. Även amerikanarna titulerar en läkare med doktor xx, fast då med efternamnet först.
trevlig helg i björkarnas stad!

Malena sa...

I Italien kallas alla som tagit universitetsexamen för dottore eller dottoressa. Eller som bara har någon slags auktoritetsställning eller tjänstemannajobb. En lärare till mig berättade för längesen att när hon var nyutexamnierad och jobbade som ung kvinna på ett kontor där alla andra var äldre män som ingen av dem hade universitetsutbildning - var hon den enda som INTE kallades doktor.

Claes Nordmark sa...

Jag ser att ni båda har en poäng. Det verkar som att det nästan bara är i Sverige/Norden som vi inte är så brydda i titlar som i övriga världen.

När jag sommaren 1999 jobbade på ett bryggeri i München så var man alltid "Herr Nordmark" med chefen som självklart var "Herr Spanner" och man sa aldrig "du" utan "ni". Med de andra på lagret var man dock alltid "du".