söndag, juni 10, 2007

En purfärsk läkare

Så har då en ny purfärsk kull av läkarstudenter fått sina examensbevis vid Umeå Universitet. Brosans flickvän Ingela är en av dem och nu sprids hennes kursare över hela landet, ivriga att sätta klorna i oss när vi behöver deras hjälp. För Ingelas del väntar AT (allmän tjänstgöring) på Luleå Sunderby Sjukhus. Det var många stolta familjer på plats i lördags, på fotot nedan syns Ingelas mamma, pappa, storebrors sambo, storebror och Ingela själv.
Jag är som sagt imponerad av folk som klarar av att undersöka andra, sticka dem och så vidare, själv skulle jag aldrig fixa sådant. Faktiskt är alla som väljer vårdyrket värda stående applåder. De lägger verkligen ner sin själ på att vi alla ska hålla oss friska och om vi blir sjuka eller skadade så hjälper de oss att tillfriskna så snabbt som möjligt. På bilden nedan syns Ingela och min bror Per.
På kvällen i lördags var det stor middag för släkt och bekanta. Vi fick höra en hel del intressanta tal. Det jag tyckte var bäst om hölls av professorn i rättsmedicin, Anders Eriksson. Han ansvarar tillsammans med en kollega för att undersöka samtliga dödsfall i Norrland där man misstänker att det ligger brott bakom samt rättsfall där man misstänker att skadan på offret inte stämmer överens med beskrivningen av hur den kom till. En hel del "CSI" alltså.
.
Eriksson var även ansvarig för identifieringen av offren vid tsunamin och har även arbetat med att idendifiera offer i massgravar på Balkan och jag fick en intressant pratstund med honom efter middagen. Hans tal intressant och muntert, trots alla hemskheter han får se i yrket, och han berättade bland annat om ett intressant citat han sett på en gravsten i USA: "I told you I was sick".
.
Avslutningsvis vill jag passa på att önska Ingela lycka till i det fortsatta yrkeslivet som läkare, jag vet att du kommer att göra ett riktigt bra jobb!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken duktig släkt man har!Jag vet vart jag skall åka då jag behöver herr eller fru Doktors hjälp!
Snumma från Finland

Ale sa...

Tjena Per (anv. detta forum i brist på bättre)! Hälsa frugan och gratta, är likt Claes sjukt imponerad av er läkare :-)

Räknar med fet fest nästa år när du checkar ut från utbildningen.

/Ale

Claes Nordmark sa...

Moster: Jo, de kommer nog att få ett antal samtal från släktingar... ;-)

Ale: Det är bara att planera resan till Umeå om ett år!