tisdag, februari 13, 2007

Gül inne på rätt spår om paragraf 301

Jag har tidigare tagit upp det faktum att paragraf 301 i den tuskiska strafflagen som bland annat säger att det är förbjudet att "förolämpa turkiskhet" är ett stort hinder för landet i processen att bli EU-medlem. Turkiets utrikesminister Abdulla Gül är inne på rätt spår när han angående paragraf 301 säger:
  • "Jag vill att den här artikeln ändras, för den kastar en skugga över hela reformprocessen."

Tyvärr är en majoritet av landets befolkning emot att lagen ska ändras, något Gül är medveten om. Han går därför försiktigt fram och föreslår bara att paragrafen ska ändras och inte helt slopas. Detta är helt logiskt, eftersom om han föreslog drastiska förändringar så skulle han få stryk i opinionen. Hoppas dock att opinionen snabbar på lite och förstår att artikel 301 måste tas bort, vilket skulle innebära ett steg närmare EU för Turkiets räkning och en förbättrad yttrandefrihet för landets befolkning.

Andra bloggar om: , , ,

8 kommentarer:

BOZKURT sa...

Jag skulle vilja påstå att det är det turkiska folket som är på rätt spår som kommer attvisa dem vägen ut ur parlamentet.

Claes Nordmark sa...

Där är du ju Bozkurt/Gråvargen, jag undrade just varför det tog sådan tid för dig att kommentera mitt inlägg.

Skönt att du fortfarande är ärlig och visar var ultranationalister står i frågan om yttrandefrihet, d.v.s. ni vill absolut inte ha den. För o ve om någon skulle "förolämpa turkiskheten" det vore ju fruktansvärt...

BOZKURT sa...

Det är inte utan anledning att man har § 301.

De som bär ansvaret för att Turkiet har § 301 är EU och juden Soros med sina destruktiva planer.

Eu betalar ut enorma summor pengar till turkiska organisationer/journalister etc för att smutskasta Turkiet.

Det är ju inte precis främmande för dig (sida projektet i Kerkuk)hur destruktiv dessa handlingar kan vara....

Hur kommer det sig att ni klandrar Turkiet för att de vill åtala förtal mot staten medan ni tiger om när även Italien,Frankrike,Tyskland ,Spanien etc har liknande om inte hårdare lagar?

Gör er av med DUBBELMORALEN !!

ps Hälsa din partivän Björn von Sydow att han skall vara försiktig när han gräver efter massmördade kristna i Turkiet,stor risk att OLJA sprutar upp än att några mördade kristna dyker upp.ds

Där ser du ännu en andledning till § 301...När det gäller Turkiet är alla villiga att agera som CHARLATAN .

PKK:S knark/trafficking pengar regerar!!

Claes Nordmark sa...

Ok, grabben. Jag börjar bli j-kligt less på dina konspirationsteorier.

Därför ställer jag dig en helt seriös och sista fråga:

Kan du på ett seriöst sätt förklara för mig och alla som läser detta varför det skulle vara farligt att avskaffa paragraf 301 i strafflagen så att folk "kan förolämpa turkiskenten"?

Och försök nu att svara seriöst utan att flyga iväg i konspirationsteorier tack.

BOZKURT sa...

Ett turkisk talesätt lyder fritt översatt " den som har en kråka till vägvisare får inte näbben ur skiten" så herr Claes bytt ut dina vägvisare för det jag skrev har jag belägg för.

Claes Nordmark sa...

Kära Gråvarg,

Du har alltså ingenting vettigt att komma med? Du kan alltså inte förklara för mig varför det vore så allvarligt om någon råkade "förolämpa turkiskheten"?

Sista chansen, försök nu för jag vill verkligen höra din motivering...

BOZKURT sa...

Av samma anledning som det är ALLVARLIGT att förolämpa JUDAR eller HOMOS...Som sagt TCK 301 reglerar det som kallas HAT lagar i Sverige.

Claes Nordmark sa...

Bozkurd - som sagt så har du nu kommenterat färdigt på min blogg, eftersom du inte klarar av att hålla en normal ton i dina kommentarer. Lycka till med din egen blogg, tack och hej!