onsdag, november 08, 2006

Jag på AiP-debatt om ett nytt veckomagasin till vänster

I det senaste numret av AiP skriver jag en debattartikel om att Socialdemokraterna och facket bör se över sin tidningssituation. Jag bloggade om det den 2/10 men då med perspektivet att vi bör starta upp en rikstäckande morgontidning. Efter det tänkte jag till och kom fram till den mer realistiska tanken att Socialdemokraterna och facken bör starta ett gemensamt större och högkvalitativt veckomagasin. Läs min debattartikel här.

7 kommentarer:

fredrik sa...

Blogginlägg från 18 augusti 2005:

http://wigforss.blogspot.com/2005/08/vnsterfokus.html

Clausewitz sa...

Visst, det är mer realistiskt med ett veckomagasin, om det råder ingen tvekan. Men det man bör tänka på då är att man hamnar i samma fålla som andra vänstertidningar med veckovis utgivning, som Flamman, Arbetaren o s v. Hur många upplagor trycks då dessa i? 3-4000. Uppskatta hur många som röstar på Vänsterpartiet eller som skulle sympatiserar med tankarna i dessa tidningar. Troligtvis hundra ggr så många eller fler. En sossevariant skulle förstås få fler läsare, men jag tippar på att relationen mellan de som läser och de som sympar skulle vara lika stor. Veckotidningar sätter inte dagordningen och kan aldrig förändra en förhärskande nyhetsvärdering. Nyheter är vad folk i största allmänhet vill ha, inte veckovisa analyser vilket en sådan tidning skulle bidra med i högre utsträckning. Tanken är fortfarande god, jag vill inte vara klankig, men det är genom dagstidningar som arbetarrörelsen kan förändra medialandskapet och nå de som i dagsläget inte bryr sig, de likgiltiga.

fredrik sa...

Den bästa realistiska idén är nog den om en "vänsteredition" av SvD. Med annnan ledarsida, debattsida, utökad näringslivsdel (näringsliv och arbetsmarknad) och gärna mer fokus på förorten.

Claes Nordmark sa...

Fredrik: Jag har inte läst ditt inlägg förrän nu, så sorry, du får ingen cred för det...men jag nämner i artikeln att det inom Socialdemokraterna och facket med jämna mellanrum ofta pratas om att starta en större vänstertidning.

Clausewitz & Fredrik: Ni har bra idéer, men jag tror inte det är realistiskt med en morgontidning. Kräver för mycket resurser och är en alldeles för svår marknad att slå sig in på.

fredrik sa...

Att starta en helt ny morgontidning tror jag också är svårt. Men det är just därför en "vänsteredition" av SvD är en så lysande idé. I Stockholm finns det väldigt många som står till vänster som är missnöjda med DN:s högerpropaganda och gärna vill ha ett alternativ. Många har valt att gå över till SvD som många uppfattar står för en hederligare journalistik. Men den nuvarande SvD ("högereditionen") har en mörkblå ledarsida osv, vilket leder till att många tvekar inför bytet. SvD har idag också ett problem i att de är så mycket mindre än DN. Försvinner presstöd ligger de illa till. Lösningen kan då vara att komma ut med två olika editioner med olika ledarsidor, debattsidor osv. Det handlar inte om att köpa ett tidningsbolag. Det handlar om att SvD:s ägare gör det för att överleva och växa på sikt.

Claes Nordmark sa...

Hmm, låter som ett intressant förslag. Vilka är det som är SvD:s ägare?

fredrik sa...

Norska Schibstedt (som också äger Aftonbladet).